131% hogere aankoopbereidheid door content marketing

Content marketing is een cruciaal onderdeel van een online marketing strategie om hoger in Google te komen. Minstens zo belangrijk is het echter ook op het gebied van aankoop en conversie, zo blijkt uit recent onderzoek van Conductor. Het SEO- en contentbedrijf toont aan dat regelmatig bloggen de kans op een aankoop van bezoekers met maar liefst 131% vergroot.

Educationele content

Content marketing stimuleert autoriteit en vertrouwen

De rol van content marketing in de totale marketingmix is inmiddels genoegzaam bekend. Periodieke blogs dragen niet alleen bij aan een hoge positie op belangrijke zoekwoorden in de zoekresultaten, maar zorgen daarnaast voor een hoger consumentenvertrouwen bij de lezer en een betere online reputatie van het bedrijf in kwestie.

Hoewel het verstrekken van gratis informatie in eerste instantie wellicht contra-intuïtief lijkt, is het een zeer sterke strategie om een vertrouwensband op te bouwen met een geïnteresseerde doelgroep. Blogartikelen zijn de manier bij uitstek om kennis en autoriteit in een bepaald vakgebied aan te tonen en tegelijktijdig goodwill te kweken door het verstrekken van gratis, kwalitatief hoogwaardige informatie.

Educationele content werkt op korte én lange termijn

Wat echter minder bekend is, is de belangrijke rol die content marketing kan vertolken op het gebied van conversie en verkoopcijfers. Conductor deed onderzoek naar de waarde van educationele content (content die de lezer iets leert) en kwam tot de conclusie dat deze content het ideale begin van de sales funnel vormt, omdat het de aankoopbereidheid bij de klant met maar liefst 131% verhoogt.

Het bureau deed zijn bevindingen onder meer op basis van een vragenlijst, waarin deelnemers werd gevraagd om te kiezen tussen 4 verschillende merken om een aankoop te doen. Bijna 84% van de respondenten koos voor het merk dat educationele content op zijn website aanbood. In een extra onderzoeksronde een week later, koos nog altijd bijna 50% van de deelnemers voor dit bedrijf. Content marketing werkt dus niet alleen om de aankoopbereidheid acuut te verhogen, maar zorgt ook voor een hogere naamsbekendheid en betere conversie op lange termijn.

Hoger consumentenvertrouwen en positiever ervaringen

Die cijfers zijn logisch te verklaren, als ze in het licht worden geplaatst van andere bevindingen die de onderzoekers deden. Een week na het lezen van de content, bleek het aantal respondenten dat het merk als betrouwbaar beoordeelde namelijk te zijn gestegen van 64% naar 73%. Ook het aantal positieve beoordelingen steeg met vergelijkbare percentages. Deze aspecten hebben een belangrijke invloed op de uiteindelijke aankoopbeslissing van de consument.

Conductor wijst erop dat andere marketingvormen weliswaar ook de aankoopbereidheid van de consument verhogen, maar dat de effecten vaak verdwijnen zodra het bedrijf stopt met de marketingvorm. In tegenstelling tot bijvoorbeeld zoekmachine adverteren, blijven de effecten van content marketing in de vorm van blogs jarenlang voortduren, zelfs als het bedrijf al een tijdje geen nieuwe content meer plaatst. Dit maakt het de ideale marketingvorm voor retailers die zelf een webshop beginnen of weinig budget hebben om hun bedrijfswebsite via AdWords te promoten.

Meer weten? Lees hier het hele onderzoek van Conductor.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top