3 technische eisen aan een vindbare website

Inmiddels weet vrijwel elke ondernemer het: anno 2019 is een hoge positie in Google een voorwaarde om online gevonden te worden door zijn doelgroep. Steeds meer bedrijven besteden dan ook aandacht aan regelmatige contentpublicatie en linkbuilding.

In deze competitieve markt blijft er één wapen over waarmee de nodige winst valt te boeken: technische SEO. In dit artikel benoemen we 3 technische eisen waar een moderne website aan moet voldoen om in de zoekresultaten beter vindbaar te zijn dan de concurrentie.

3 technische eisen aan een vindbare website

Goede indexeerbaarheid en crawlbaarheid

Om überhaupt in Google te verschijnen, moet je website crawlbaar en indexeerbaar zijn. Crawlen is het proces waarbij de Googlebot je website bezoekt in de zoektocht naar nieuwe of geüpdatete pagina’s. Van indexatie is sprake als de gecrawlde pagina in de zoekresultaten (index) van Google is opgenomen. Vanaf dat moment is de pagina vindbaar in Google.

In Google Search Console kun je eenvoudig controleren in hoeverre jouw website crawlbaar en indexeerbaar is:

  • Gebruik het rapport Crawlstatistieken om de activiteit van de Googlebot op je website in de afgelopen drie maanden te bekijken. Optimaal is een relatief gelijkmatig diagram dat gestaag toeneemt naarmate je aan je website meer pagina’s toevoegt
  • Gebruik het statusrapport voor indexdekking om te achterhalen welke van je pagina’s zijn geïndexeerd en hoe je pagina’s kunt optimaliseren die niet zijn geïndexeerd. Optimaal is een relatief gelijkmatig diagram dat gestaag toeneemt naarmate je aan je website meer pagina’s toevoegt

Heldere sitestructuur en navigatie

Bij het laten bouwen van je website is het belangrijk dat de webdesigner zich verplaatst in het hoofd van de bezoeker. Die moet – ook als hij de site voor de eerste keer bezoekt – makkelijk datgene kunnen vinden waar hij naar op zoek is. Dit vereist heldere navigatiemogelijkheden op de website, duidelijke menu’s en een doordachte interne linkingstructuur.

Voor vindbaarheid is het cruciaal dat ook Google de structuur op je website begrijpt. Je kunt de zoekmachine hierbij een handje helpen door het gebruik van een sitemap. Je kunt deze beschikbaar maken voor Google door hem toe te voegen aan je robots.txt-bestand of rechtstreeks in Google Search Console te verzenden.

Hoge sitesnelheid en mobielvriendelijkheid

Een laatste technische element – en cruciaal voor de positie van je website in Google – is de laadsnelheid van je website. Hoe sneller je website inlaadt, hoe prettiger deze is te gebruiken voor bezoekers en hoe meer tijd ze er doorbrengen. Indirect is dat weer goed voor je ranking. Zeker mobiele gebruikers met trage internetverbindingen stellen hoge eisen aan de snelheid van websites.

Je website sneller maken kan op verschillende manieren. Belangrijk is om zo min mogelijk redirects te gebruiken en afbeeldingen waar mogelijk te comprimeren. Vermijder ook de rendering van JavaScript-componenten above the fold en besteed aandacht aan minification van HTML en CSS-elementen. Last but not least: kies voor snelle en betrouwbare webhosting.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top