30% van de zoekresultaten ontvangt geen kliks

Internet Marketing Ninjas is een bekend Amerikaans SEO-bureau dat regelmatig studies verricht naar de laatste trends op het gebied van zoekmachine optimalisatie. In een recent uitgebracht onderzoek van het bedrijf zijn wederom verrassende resultaten naar voren gekomen. Zo blijkt dat op bijna 30% van de zoekresultaten op de eerste twee pagina’s van Google überhaupt niet wordt geklikt.

Click Through Rate organische topposities lager dan gedacht

Click Through Rate daalt snel naar gelang positie

Niet alleen het gebrek aan kliks op sommige resultaten op de eerste twee pagina’s is opvallend, maar ook de lage Click Through Rate (CTR) op sommige van de topposities komt als een verrassing. Zo blijkt de doorklikratio volgens het onderzoek van Internet Marketing Ninjas 21% te zijn voor de eerste positie in Google, maar daalt dit al snel naar slechts 10% voor de tweede positie.

De derde positie op de eerste pagina van Google moet het stellen met een schamel percentage van 7,5%, terwijl de posities daaronder schommelen tussen een CTR van 3% en 5%. In de praktijk betekent dit dat ongeveer 30% van de zoekopdrachten eindigt zonder een klik. Die uitkomst is teleurstellend voor Google, want de zoekmachine doet er juist alles aan om gebruikers datgene voor te schotelen waar ze naar zoeken.

Lagere CTR door Knowledge Box en Rich Cards

De vraag naar aanleiding van bovenstaande resultaten is dan ook waarom zoveel mensen niet klikken op de resultaten van hun zoekopdracht. Ligt dit echt aan Google dat zijn gebruikers niet van relevante informatie weet te voorzien, of is er een andere oorzaak? Volgens de SEO-specialisten van Internet Marketing Ninjas is dat laatste het geval.

Sinds de toename van zaken als de Knowledge Box en andere Rich Cards concepten in de zoekresultaten van Google, is de noodzaak om daadwerkelijk door te klikken naar een website namelijk behoorlijk afgenomen. In combinatie met de verhoging naar 4 advertentieposities bovenaan in Google, zijn dit soort carousels dan ook in grote mate verantwoordelijk voor de gemiddelde afname van CTR.

Hogere doorklikratio voor betaalde advertenties

Sowieso blijken betaalde advertenties een stuk hogere doorklikratio te genieten dan de organische resultaten bovenin de zoekresultaten. Het onderzoek van Internet Marketing Ninjas laat zien dat met name een positie above the fold grote invloed heeft op de hoogte van de CTR. En laat deze schermruimte nu net voornamelijk in beslag zijn genomen door betaalde advertenties…

Net als bij de organische resultaten, levert de bovenste positie voor betaalde advertenties een hogere CTR op dan lagere posities. Met name een positie in de top 3 is belangrijk, want maar liefst 99% van alle kliks blijkt hier vandaan te komen. Het is dan ook de vraag in hoeverre het de moeite waard is te investeren in de relatief recent vrijgekomen 4e advertentiepositie in de zoekmachine.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top