40 miljoen dagelijkse zoekopdrachten voor DuckDuckGo

De groei van DuckDuckGo zet zich nog altijd voort. Daar waar wij vorig jaar al meldden dat de zoekmachine record op record brak en in maart nog schreven dat DuckDuckGo inmiddels ook als optionele standaardzoekmachine in browser Chrome wordt aangeboden, heeft het privacybewuste zoekbedrijf recent een nieuwe mijlpaal bereikt: die van 40 miljoen dagelijkse zoekopdrachten.

40 miljoen dagelijkse zoekopdrachten voor DuckDuckGo

Waarom groeit DuckDuckGo zo hard?

In een tijd waarin Google het monopolie lijkt te hebben op de zoekmachinemarkt, is de gestage groei van DuckDuckGo niets minder dan indrukwekkend. De verklaring ligt in het feit dat privacy een steeds belangrijker thema wordt in onze huidige maatschappij. Mensen hechten waarde aan de persoonlijke informatie waarvan bedrijven zoals Google juist zoveel mogelijk verzamelen.

Eerder nog leverde dit een schandaal op doordat er sprake was van een beveiligingslek bij Google. De verzamelde gegevens van miljoenen gebruikers kwamen op straat te liggen en dat niet alleen; de zoekgigant verzuimde bovendien het lek snel op te lossen terwijl dit intern al maandenlang bekend was. Dat dit het vertrouwen van Google-gebruikers geen goed deed, mag duidelijk zijn.

Anoniem zoeken wordt steeds populairder

In vergelijking met monopolisten als Google en Microsoft (waar beveiligingslekken en met name privacydiscussies eerder regel dan uitzondering zijn), kan DuckDuckGo bogen op een fris en sympathiek imago. Dat komt vooral door de unieke insteek van de zoekmachine, waarmee anoniem zoeken de standaard is waaraan geen enkele concessie wordt gedaan.

Zoekopdrachten via deze zoekmachine verlopen altijd volledig anoniem, doordat ze worden verstuurd via het zwaar versleutelde Tor-netwerk. Ook slaat DuckDuckGo de zoekgeschiedenis van gebruikers niet op en is voor anderen dus nooit te achterhalen waarnaar jij zoekt. Dat er behoefte is aan deze mate van privacy, blijkt uit de gestage groei van de zoekmachine.

Wat zijn de nadelen van DuckDuckGo’s privacybeleid?

Nadelen aan de privacybewaking van DuckDuckGo zijn er uiteraard ook. Google verzamelt persoonlijke informatie immers niet alleen uit financieel gewin, maar ook om gebruikers beter op maat te kunnen bedienen. Dat kan alleen als op basis van eerder gedrag en zoekhistorie duidelijk is wat de gebruiker wil.

Omdat DuckDuckGo deze gegevens niet verzamelt, zijn de zoekresultaten minder goed op maat afgestemd. Dat geldt ook voor lokale zoekopdrachten, omdat DuckDuckGo de locatie van de gebruiker niet zo nauwgezet bijhoudt als Google. Dat veel mensen deze nadelen op de koop toenemen in ruil voor meer privacy, blijkt uit de groei die zich nog altijd alsmaar doorzet.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top