96% mobiele zoekopdrachten afkomstig uit Google

Microsoft krijgt veel kritiek om het promoten van het eigen Bing als standaardzoekmachine in Windows. Net zoals zoekmachine DuckDuckGo veelvuldig de media weet te halen met zijn privacybewuste insteek. Maar hoeveel worden deze zoekmachines in de praktijk nu echt gebruikt? Op mobiel in elk geval heel weinig, zo blijkt uit onderzoek. Google is nog altijd heer en meester.

96% mobiele zoekopdrachten afkomstig uit Google

Hoeveel procent van de mensen zoekt via Google?

Het bekende marketingbureau Merkle onderzoekt regelmatig de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie en online marketing. Een van de meest recente onderzoeken heeft betrekking op de populariteit van Google en organisch zoeken in zijn algemeenheid.

De onderzoekers keken specifiek naar het vierde kwartaal van 2018 – een periode waarin organisch verkeer doorgaans daalt ten gunste van betaald verkeer (denk aan webwinkels die adverteren rond de kerstdagen).

Mobiel versus desktop

De onderzoekstatistieken zijn desondanks indrukwekkend: ongeveer 25% van alle sitebezoeken is afkomstig uit organisch zoekverkeer. Die cijfers zijn vergelijkbaar voor zowel desktop- als mobiele gebruikers. Wel daalt het aantal desktopbezoeken, terwijl mobiele bezoeken juist stijgen.

Zoekmachine Google is verantwoordelijk voor maar liefst 96% van al het bezoekersverkeer uit organische zoekopdrachten. Meer dan 60% daarvan bestaat uit mobiele bezoeken. Dat betekent dat Google meer nog dan andere zoekmachines mobiel wordt gebruikt.

Hoeveel procent van de mensen zoekt via een andere zoekmachine?

Ondanks de overweldigende dominantie van Google, zijn er ook nog andere zoekmachines die mensen gebruiken. Zo is er Bing, dat door Microsoft actief wordt gepromoot binnen het eigen besturingssysteem Windows. Dit levert ongeveer 4% op van alle organische zoekopdrachten via de desktop. Voor mobiel bedraagt het percentage de helft met 2%.

Wat er aan zoekmachinegebruikers overblijft na Google en Bing is voornamelijk DuckDuckGo. Deze privacybewuste zoekmachine wordt steeds populairder, maar moet het nog altijd stellen met een relatief schamele 0,5% van het totale organische verkeer (zowel op desktop als mobiel). Dit lijkt weinig, maar bedenk je wel: dit gaat nog altijd om tientallen miljoenen zoekopdrachten per dag.

Hoog ranken in andere zoekmachines dan Google: de moeite waard of niet?

De alleenheerschappij van Google doet vermoeden dat het minder zin heeft om überhaupt te ranken in andere zoekmachines. Daar zit een kern van waarheid in, maar dat wil niet zeggen dat het helemaal geen zin heeft. Neem alleen al DuckDuckGo met 30 miljoen dagelijkse zoekopdrachten wereldwijd. Zeker voor Engelstalige websites kan dit nog altijd een interessante markt zijn.

Belangrijk is ook om te beseffen dat Google niet het eeuwige leven heeft. Voor nu is aan te raden om het grootste deel van je online marketing inspanningen te concentreren op deze waanzinnig populaire zoekmachine. Toch kan het geen kwaad om te zorgen dat je content ook goed geïndexeerd wordt in Bing en DuckDuckGo. Eén klant hieruit kan immers al genoeg zijn om de moeite te lonen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top