Accelerated Mobile Pages nu ook voor advertenties

Alweer een half jaar geleden lanceerde Google Accelerated Mobile Pages (AMP): speciale mobiele webpagina’s die aanzienlijk sneller worden ingeladen dan andere mobiele pagina’s. Deze hoge laadsnelheid brengt echter nieuwe problemen met zich mee, want de content van AMP pagina’s laadt over het algemeen véél sneller dan de advertenties die erop staan. Daar heeft Google nu een oplossing voor aangekondigd.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

Accelerated Mobile Pages zijn voortgekomen uit een open source project met als doel om de gebruikerservaring van mobiele websitebezoekers te verbeteren. Op een mobiele telefoon is vaak minder snel internet beschikbaar, waardoor websites een relatief lange tijd nodig hebben om volledig ingeladen te worden.

AMP pagina’s beloven hier verandering in te brengen. De laadtijd van content op pagina’s wordt tot wel 4 keer verkort en de ervaringen van webmasters zijn tot op heden uitermate positief. Dat is niet zo gek, want kortere laadtijden bieden voordelen aan zowel webmasters als bezoekers. De bezoeker beleeft namelijk een vloeiender gebruikerservaring, waardoor de kans weer stijgt dat de webmaster met zijn site hoog in Google belandt.

Hogere laadtijd leidt tot lagere Click Through Rate

Maar daar waar Accelerated Mobile Pages de laadtijd van content verkorten, geldt dit niet voor de laadtijd van advertenties. Een doorn in het oog van Google, zo blijkt uit een recente presentatie van een woordvoerder. De man demonstreerde hoe een AMP pagina waarvan de content binnen slechts 1 seconde laadde, pas na 4 seconden een advertentie above the fold weergaf.

Voor adverteerders is een dergelijke vertraging onacceptabel. Tegen de tijd dat de advertentie aan de bovenzijde van de pagina volledig is ingeladen, is de kans namelijk groot dat de bezoeker al naar beneden is gescrolld. De advertentie wordt in dat geval niet gezien door de doelgroep, wat een negatieve uitwerking zal hebben op de Click Through Rate (CTR).

Mobiele advertenties moeten snel inladen

Mobiele advertenties moeten snel inladen

AMP pagina’s voor zowel advertenties als landingspagina’s

Dit is de reden dat Google nu Accelerated Mobile Pages voor advertenties heeft aangekondigd. Niet alleen de content, maar ook de advertenties op een pagina krijgen vanaf nu een boost door deze innovatieve technologie. Verwacht wordt dat de prestaties van advertenties door AMP nog verder verbeteren. Maar de zoekmachinegigant kondigt nog meer veranderingen aan.

Volgens eindigt de totale reis van de online bezoeker namelijk niet bij de klik op een advertentie. Na de klik wordt de gebruiker immers doorgeleid naar een landingspagina. Duurt het eeuwen voordat deze inlaadt? Dan zal de bezoeker uiteindelijk alsnog afhaken.

Snel ladende content en advertenties moeten daarom worden gevolgd door snel ladende landingspagina’s. Google wil dit bereiken met – je raadt het al – Accelerated Mobile Pages voor landingspagina’s. Momenteel bevinden AMP pagina’s voor advertenties en landingspagina’s zich nog in een testfase. Het is nog niet bekend wanneer de techniek voor het grote publiek wordt uitgerold.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top