AMP nu in organische zoekresultaten

Dat Google het gebruik van Accelerated Mobile Pages (AMP) actief probeert te stimuleren, is al enige tijd bekend. In veel mobiele zoekresultaten is een prominente AMP carrousel aanwezig en AMP wordt inmiddels ook al voor advertenties ingezet. De volgende stap heeft niet lang op zich laten wachten, want sinds kort worden AMP pagina’s ook weergegeven in de organische zoekresultaten.

Snelle AMP pagina's nu ook in organische zoekresultaten

Snelle AMP pagina’s nu ook in organische zoekresultaten

Vroegtijdige implementatie AMP wordt beloond

Websites die reeds hebben geïnvesteerd in de implementatie van AMP op hun website, spinnen garen bij de nieuwe wijzigingen vanuit Google. Wanneer gebruikers een zoekopdracht uitvoeren vanaf een mobiel device, wordt in de zoekresultaten automatisch de AMP-versie van een pagina weergegeven (mits deze beschikbaar is). Dit betekent een flink verhoogde exposure voor websites met AMP pagina’s, die hierdoor meer bezoekersverkeer en omzet kunnen verwachten.

Webmasters die momenteel nog geen gebruik maken van AMP, worden door de wijziging in toenemende mate genoodzaakt tot actie over te gaan. Niet alleen is AMP wellicht het nieuwe ranking signaal van de toekomst, maar ook nu al is de laadsnelheid van webpagina’s een belangrijke factor in het ranking algoritme.

Met een gemiddelde laadtijd van minder dan 1 seconde, hebben AMP pagina’s een duidelijk ranking voordeel ten opzichte van pagina’s die geschreven zijn in traditionele HTML. Deze gebruiken namelijk niet alleen 10 keer zoveel data, maar hebben in geval van een 3G connectie gemiddeld maar liefst 19 seconden nodig om geheel in te laden. De meeste mobiele gebruikers zijn voor die tijd al lang afgehaakt.

Louter voordelen voor gebruikers

AMP is dan ook een zegen voor veel zoekmachine gebruikers, die webpagina’s op hun mobiele telefoon plotsklaps razendsnel in zien laden. Dit bespaart tijdens het online zoeken niet alleen veel tijd, maar levert ook nog eens een interessante databesparing op wanneer gebruikgemaakt wordt van 3G of 4G.

De weergave van AMP in de organische zoekresultaten biedt daarom louter voordelen voor mobiele gebruikers. Voorheen werd slechts een klein gedeelte van de AMP pagina’s weergegeven in de carrousel in de zoekresultaten, terwijl nu alle 600 miljoen AMP documenten in de index van Google voor gebruikers beschikbaar zijn. En dat dit aantal in de toekomst alleen maar zal toenemen, lijdt geen enkele twijfel.

AMP heeft de toekomst

De vele voordelen van AMP zorgen ervoor dat uiteenlopende partijen zich inspannen om de technologie tot een succes te maken. Zelfs zoekmachine Bing, Google’s grootste concurrent, geeft AMP content weer in zijn mobiele zoekresultaten.

Ook WordPress, ’s werelds meest gebruikt Content Management System, ontwikkelt momenteel nieuwe manieren zodat webmasters gemakkelijker AMP pagina’s kunnen publiceren. Een WordPress website laten maken is dan ook nog altijd een uitstekend idee wanneer je goed voorbereid wilt zijn op wat de toekomst brengen gaat.

Ook webshops hebben baat bij de weergave van AMP in de organische zoekresultaten. Mobiele gebruikers die op zoek zijn naar een specifiek product, zullen bijvoorbeeld sneller een aankoop verrichten wanneer jouw productpagina snel inlaadt. Wat dat betreft is een webshop beginnen de ideale keuze in dit mobiele tijdperk. Uiteraard houden wij je de komende tijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van AMP.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top