AMP-only website maken: goed idee of niet?

Accelerated Mobile Pages zijn speciale pagina’s op een website die een hogere laadsnelheid koppelen aan een grotere gebruiksvriendelijkheid. Inmiddels is bekend dat mobiele gebruikers een sterke voorkeur hebben voor content op AMP-pagina’s en ook AMP-advertenties scoren bovengemiddeld goed.

In een tijd waarin steeds meer bezoekers afkomstig zijn van mobiele devices rijst voor website-eigenaren dan ook de vraag: in hoeverre heeft een website nog een desktopversie nodig? Zeker bij bedrijven met een mobiele doelgroep is dit sterk de vraag. Momenteel verschijnen er steeds meer AMP-only sites. Maar in hoeverre is zo’n AMP-only site voor jouw bedrijf een goed idee?

AMP-only website maken: goed idee of niet?

Hoe kijkt Google aan tegen AMP-only sites?

Als je al enige tijd onze blogartikelen leest, kan het niet anders dan dat je de naam John Mueller al eens voorbij hebt zien komen. Deze bekende Webmaster Trend Analyst van Google geeft regelmatig zijn ongezouten mening over diverse vraagstukken die spelen op het gebied van Google, webdesign, linkbuilding en SEO.

Ook recent liet Mueller weer van zich horen; hij gaf antwoord op de vraag van een gebruiker in hoeverre het maken van een AMP-only website een goed idee is. En wat blijkt? Google’s ervaren trendanalist ziet geen grote bezwaren. Sterker nog: hij waardeert de duidelijke toename van het aantal AMP-only sites dat hij het afgelopen jaar signaleert.

Wat zijn de voordelen van een AMP-only website?

Volgens Mueller is AMP een geweldig framework om op een relatief makkelijke manier supersnelle websites te maken. Aangezien het vanuit programmeercontext min of meer op hetzelfde neerkomt als HTML, werken AMP-pagina’s vergelijkbaar als elke andere HTML-pagina. Kortom: ze worden goed weergegeven in browsers en laten zich door zoekmachines prima indexeren.

De trendanalist ziet bovendien grote voordelen van AMP-only websites op het gebied van crawling, indexing en SEO. De zoekmachine hoeft immers maar één URL per pagina te crawlen en te indexeren en de laadsnelheden van de genoemde pagina’s zijn hoog. Dit zorgt niet alleen voor een hogere ranking, maar ook voor een lagere Bounce Rate – bezoekers klikken minder snel weg van de site.

Waar moet ik op letten bij het maken van een AMP-only site?

Hoewel het maken van een AMP-only website relatief eenvoudig is, waarschuwt Mueller wel voor het gebruik van JavaScript-componenten binnen het framework. Het uitvoeren van tests is noodzakelijk om zeker te weten dat deze componenten op een pagina goed functioneren. Over de rendering van de componenten door Google maakt de analist zich overigens geen zorgen.

Volgens Mueller is er een makkelijke manier om te controleren of de JavaScript-componenten op een AMP-only site naar behoren functioneren. Hij adviseert webmasters om simpelweg op de bijbehorende tekstuele content te zoeken in Google.

Is de content vindbaar? Dan is deze goed geïndexeerd. Tot slot beveelt Mueller voor AMP-only WordPress-websites de plugin AMP for WordPress aan.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top