AMP zorgen voor betere prestaties advertenties

Enkele maanden geleden schreven wij al over de introductie van Accelerated Mobile Pages (AMP), die webmasters in staat snellen de mobielvriendelijkheid en laadsnelheid van hun webpagina’s aanzienlijk te verhogen. Uit onderzoek blijkt nu dat AMP pagina’s ook daadwerkelijk tot meer zichtbaarheid en een hogere Click Through Rate leiden voor advertenties.

Hogere laadsnelheid staat buiten kijf

AMP pagina’s zijn een initiatief van Google, dat bij de lancering direct beloofde dat content marketeers gewoon hun eigen advertenties mogen beheren op deze versnelde webpagina’s en hiervan dus ook de volledige winst mogen behouden. Dit maakt AMP voor veel webmasters nóg interessanter.

Inmiddels zijn AMP alweer enige tijd operationeel en beginnen de eerste resultaten binnen te sijpelen. Duidelijk is dat deze pagina’s hoe dan ook flink sneller laden op mobiele devices dan andere webpagina’s, maar de vraag is of ze in de praktijk ook daadwerkelijk tot net zoveel inkomsten leiden. Dit is precies het vraagstuk wat in een nieuw onderzoek werd onderzocht.

Mobiele laadsnelheid steeds belangrijker

Mobiele laadsnelheid steeds belangrijker

Hogere zichtbaarheid en Click Through Rate

De onderzoekers vergeleken de prestaties van advertenties op AMP en niet-AMP pagina’s op de websites van 150 verschillende bedrijven in uiteenlopende regio’s. De eerste resultaten zijn veelbelovend, want maar liefst 80% van de bedrijven zag een hogere zichtbaarheid van hun advertenties op AMP pagina’s.

Maar hier bleef het niet bij, want 90% van de websites die deelnamen aan het onderzoek had een hogere Click Through Rate voor hun advertenties op AMP pagina’s in vergelijking met niet-AMP webpagina’s. Alle deelnemende bedrijven zijn inmiddels overtuigd van de meerwaarde van AMP en zijn bijzonder lovend over de resultaten.

Nieuwe ontwikkelingen advertenties in nabije toekomst

Hoewel de onderzoeksresultaten veelbelovend zijn, moet in acht worden genomen dat AMP nog steeds in de kinderschoenen staat en dat er nog niet veel vergelijkbare onderzoeken zijn uitgevoerd. Volgens de ontwikkelaars achter AMP is het de bedoeling dat adverteren op AMP pagina’s in de toekomst net zo’n prettige ervaring wordt als het publiceren en lezen van content.

In de nabije toekomst worden er twee nieuwe advertentie units toegevoegd aan AMP: Sticky Ads en Flying Carpet Ads. Ook gaan er geruchten over speciale AMP advertenties die net zo snel laden als de rest van de content op de pagina. In de komende weken wordt meer nieuws hieromtrent verwacht, dus blijf onze blog zeker volgen!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top