AMP zorgt voor meer bezoekersverkeer

Accelerated Mobile Pages (AMP) bieden een betere ervaring voor de bezoeker. Maar resulteert dat ook daadwerkelijk in meer bezoekers op je website als je overstapt op AMP? Een nieuwe studie zegt van wel. De onderzoeksresultaten laten aan duidelijkheid weinig te wensen over: maar liefst 85% van de onderzochte websites kreeg na een overstap op AMP meer mobiele bezoekers.

AMP zorgt voor meer bezoekersverkeer

Meer bezoekers, weergaven en kliks

Het onderzoek werd uitgevoerd door twee gerenommeerde bedrijven in de SEO-industrie: Stone Temple en WompMobile. De samenwerking betekent de eerste onafhankelijke en grootschalige studie naar de effecten van AMP. De onderzoekers vergeleken het aantal sitebezoeken 30 dagen voor en na de implementatie van AMP en analyseerden hiervoor meer dan 9 miljoen webpagina’s en 26 sitedomeinen.

Wat direct opvalt aan de onderzoeksresultaten is de duidelijke toename van bezoekersverkeer op mobiele apparaten. Voor alle 26 websites in de studie resulteert de overstap op AMP in een gemiddelde toename van bijna 28% aan inkomend verkeer, 34% meer weergaven in de zoekresultaten en tevens een 16% hogere doorklikratio. Indrukwekkende resultaten als je beseft dat er verder niets aan de websites en pagina’s veranderd is.

AMP met name interessant voor webshops

In het onderzoek komt naar voren dat de verbeterde resultaten door AMP niet gelijk zijn voor elke website. Met name sites in bepaalde categorieën profiteren optimaal van een overstap. Webshops krijgen door AMP bijvoorbeeld maar liefst 33% meer bezoekers, terwijl algemene nieuwssites het moeten stellen met een toename van 14%.

Nog steeds geen verkeerde resultaten voor laatstgenoemde categorie, maar wel een significant verschil ten opzichte van de e-commerce sites. Een verschil dat zich bovendien doorzet op andere vlakken. Zo krijgen webshops door AMP ook aanzienlijk meer weergaven in de zoekresultaten (43% tegenover 24%) en een betere doorklikratio (24% ten opzichte van 13%).

Overstap naar AMP waarschijnlijk gunstig voor jou

Betekent AMP hoe dan ook gegarandeerd een verbetering voor elke website? Nee, zo blijkt uit het onderzoek. Ongeveer 20% van de websites merkte geen effect van een overstap. Volgens Stone Temple en Wompmobile is dat toe te schrijven aan verschillende factoren. Zo zal AMP waarschijnlijk weinig effect sorteren voor websites die toch al dalende zijn in de zoekresultaten en zal het ook nauwelijks een boost geven aan sites die op dit moment qua rankings al maximaal presteren.

Eén conclusie uit het onderzoek is echter moeilijk te ontkennen: voor 80% van de websites betekent AMP een verbetering in bezoekersverkeer, weergaven en doorklikratio. De kans is dan ook groot dat jouw website ook tot deze groep behoort. Waarom zou je nog langer wachten? Stap direct over op AMP en haal meer uit de mooie website die je hebt laten maken.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top