Bijna 60% bezoekers nu afkomstig van mobiel

Uit een nieuw rapport van SEO-bedrijf BrightEdge blijkt dat bijna 60% van al het bezoekersverkeer inmiddels afkomstig is van mobiele telefoons en tablets. Aangezien dit een jaar geleden nog zo’n 50% was, betekent dit dat de stijging van mobiele bezoekers zich nog altijd doorzet. En dat heeft toenemende gevolgen voor de SEO-beslissingen die je neemt voor je website.

Steeds meer bezoekers afkomstig van mobiel

Verschil in ranking tussen desktop en mobiel

Naast de opvallende stijging van het aantal mobiele bezoekers, signaleerden de onderzoekers van BrightEdge een andere duidelijke tendens. De meeste zoekwoorden blijken namelijk verschillend in Google te ranken afhankelijk van het platform waarop de zoekopdracht is uitgevoerd. Zo ranken bepaalde zoektermen op mobiel heel anders dan op een desktop computer.

Uit het onderzoek komt naar voren dat maar liefst 80% van alle zoekwoorden anders rankt op mobiel in vergelijking met de desktop. Dat heeft grote gevolgen op het gebied van vindbaarheid, aangezien bijna 50% van deze zoektermen zich tussen de posities 1 en 20 bevindt in de zoekresultaten van Google. Het platform waarop de gebruiker zoekt kan de vindbaarheid van je website dus maken of breken.

Bovenaan in Google op elk platform

Als webmaster is het dan ook zaak om je website te optimaliseren voor zowel desktop als mobiel gebruik. Dat geldt in het bijzonder voor je belangrijke pagina’s of cornerstone content, want de onderzoekers van BrightEdge laten zien dat het juist deze pagina’s zijn die op verschillende platforms uiteenlopende rankings laten zien.

Zo blijken pagina’s die meestrijden om de nummer 1 positie in Google in meer dan 33% van de gevallen verschillend te ranken op desktop ten opzichte van mobiel. Dat is een enorme gemiste kans, want de nummer 1 positie bovenaan in de zoekresultaten maakt een enorm verschil voor de zichtbaarheid van je website en de Click Through Rate naar je webpagina.

Optimalisatie van website en content

Het onderzoeksteam van BrightEdge adviseert webmasters dan ook hun online marketing strategie specifiek af te stemmen op verschillende kanalen. Natuurlijk is een snelle, responsive site hiervoor een absolute voorwaarde. Maar ook het begrijpen van de gebruikersintentie van zowel desktop- als mobiele bezoekers is in dit opzicht cruciaal.

Het is zelfs aan te raden hier tijdens het bouwen van je website al rekening mee te houden. Verkeer je niet in die luxepositie en beheer je een bestaande website, dan is het vooral zaak om je content te optimaliseren. Analyseer vooraf voor welke gebruikersgroep je de content schrijft en optimaliseer deze voor het bijbehorende platform.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top