Binnenkort langere Tweets mogelijk

De geruchten gingen al langer, maar gister heeft Twitter het dan eindelijk officieel aangekondigd: binnenkort kunnen Tweets meer tekens bevatten. Het platform voldoet hiermee aan een lang gekoesterde wens vanuit de community. Veel mensen vinden de beperkte ruimte in Tweets namelijk ten koste gaan van de inhoud.

Effectiever benutten van de 140 tekens

Het huidige aantal tekens dat een Tweet mag bevatten is 140, maar hiertoe behoren momenteel ook zaken zoals namen, afbeeldingen en URL’s. Dit gaat dus veranderen. De limiet van 140 tekens blijft weliswaar bestaan, maar de bovengenoemde zaken worden hierin niet langer meegeteld. Hierdoor blijft er effectief veel meer ruimte over voor datgene dat je daadwerkelijk wilt zeggen.

Twitter biedt mogelijkheid voor langere Tweets

Twitter biedt mogelijkheid voor langere Tweets

De tijden dat je tijdlijn gedomineerd werd door Tweets vol onbegrijpelijke afkortingen, lijken dan ook bijna tot een einde gekomen. Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Bloomberg Today zal Twitter de veranderingen in de komende paar weken implementeren. Hoe dit exact uitpakt zal moeten blijken, want de aanpassingen zijn behoorlijk ingrijpend.

Hogere interactiviteit en engagement is het doel

De afgelopen maanden zijn er door Twitter reeds diverse functionaliteiten toegevoegd die de veelzijdigheid van het platform aanzienlijk moeten vergroten. Zo is het sinds kort mogelijk om GIFjes en Periscope-streams te verwerken in Tweets en kunnen gebruikers op eenvoudige wijze de mening van volgers peilen.

Het uiteindelijke doel van al deze innovaties is een verhoogde mate van interactiviteit. Twitter wil het voor mensen zo gemakkelijk mogelijk maken om met de buitenwereld te communiceren en zaken met elkaar te delen. Hoe meer functies het platform te bieden heeft, hoe hoger de engagement van gebruikers over het algemeen is. En dat is goed voor alle betrokken partijen.

Interessante mogelijkheden voor bedrijven

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Tweets die zowel een afbeelding als URL bevatten, leiden tot een gemiddelde toename in engagement van meer dan 300%. Tot op heden maakte lang niet elk bedrijf hier gebruik van, want foto’s en afbeeldingen nemen nu elk nog 24 tekens in. Dit staat elk gelijk aan 17% van de totale hoeveelheid beschikbare ruimte in een Tweet (en bij elkaar opgeteld zelfs 34%).

Het feit dat deze elementen binnenkort niet meer worden meegeteld, biedt dan ook interessante kansen voor bedrijven. Hoe meer ruimte voor een inhoudelijke boodschap in een bericht, hoe effectiever marketing bedreven kan worden. Voor content marketeers en social media managers is het dan ook zaak om zo snel mogelijk in te spelen op de nieuwe ontwikkelingen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top