Binnenkort meer sites in Mobile-First Index

Al enige tijd is bekend dat Google’s Mobile-First Index nog niet volledig is uitgerold. Woordvoerder Gary Illyes heeft nu echter laten weten dat het bedrijf hier in de komende anderhalve maand flink extra vaart achter zet. Dit betekent dat binnen afzienbare tijd meer websites zullen verschijnen in de Mobile-First Index, met alle gevolgen op het gebied van zoekmachine optimalisatie van dien.

Migratie naar de Mobile-First Index

Nog lang niet alles websites opgenomen in Mobile-First Index

Tot op heden heeft Google vooralsnog vooral websites opgenomen in de Mobile-First Index die hier duidelijk klaar voor waren. Anno 2018 vindt het bedrijf echter dat dit eigenlijk voor zo’n beetje elke moderne website zou moeten gelden. Meer dan de helft van de websitebezoekers is immers afkomstig van mobiel en dit percentage kan nog verder oplopen bij sites die zich richten op bepaalde doelgroepen.

In het verleden heeft Google laten weten te streven naar een totale migratie van alle websites naar de Mobile-First Index in begin 2018, maar deze doelstelling blijkt vooralsnog iets te ambitieus. Wel is het in dat kader niet verrassend dat het bedrijf rond deze periode extra vaart zet achter de implementatie. Wanneer deze volledig is afgerond, valt in dit stadium nog te bezien.

Migratie voor meeste sites interessant door toename mobiel verkeer

Het valt zelfs niet uit te sluiten dat een volledige migratie van alle websites nooit van de grond komt. Illyes laat doorschemeren dat sommige sites puur gericht zijn op desktopgebruik (er is dan sprake van een desktop- en een mobiele variant in plaats van één overkoepelende responsive website) en het zou onzin zijn om deze sites te straffen met een bijzonder lage ranking in de Mobile-First Index.

Wel is het voor bedrijven en website-eigenaren van belang om de toenemende trend in mobiel bezoekersverkeer te erkennen. In het merendeel van de situaties is migratie van een mobielvriendelijke website naar de Mobile-First Index zeker wenselijk. Wie hoog in de mobiele zoekresultaten weet te scoren, verzekert zich van een substantieel deel van relevant bezoekersverkeer.

Staat mijn website al in Google’s Mobile-First Index?

Als je wilt weten of jouw website al is opgenomen in Google’s Mobile-First Index, kun je dit eenvoudig controleren in je server logs. Je hoeft alleen maar te kijken welke Googlebot je website het vaakst crawlt. Is dat de mobiele variant, dan is de kans aanzienlijk dat je site reeds naar de mobiele index is gemigreerd.

Is dat niet het geval? Dan is het zaak om je server logs de komende anderhalve maand goed in de gaten te houden. Experts verwachten naar aanleiding van de uitlatingen van Illyes een massale migratie, die ongetwijfeld gevolgen heeft voor de posities van websites in Google. Beoordeel je rankings daarom niet alleen op je SEO- en linkbuildinginspanningen, maar neem ook een eventuele migratie in ogenschouw.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top