Commerciële sites getroffen door Google’s Maccabees-update

De afgelopen weken stonden voor SEO-specialisten in het teken van schommelende rankings en vragen over Google’s algoritme. Al enige tijd gonsten de geruchten over een nieuwe algoritme update, die al snel werd omgedoopt tot de zogenaamde Maccabees Update. Inmiddels heeft Google een einde gemaakt aan de onzekerheid en de algoritme updates bevestigd.

Schommelingen in bezoekersverkeer

Veranderingen in lokale zoekresultaten

Tal van grote en kleine websites zagen de afgelopen weken ingrijpende veranderingen in hun rankings in de zoekmachine. Volgens een woordvoerder van Google is dit het gevolg van diverse kleine algoritmische veranderingen in dezelfde periode. Deze zijn standaard onderdeel van het periodieke updatebeleid en voornamelijk gericht op het verhogen van de relevantie van zoekresultaten.

De sites die het meest getroffen zijn door de update, delen een opvallend kenmerk: allemaal bevatten ze veel landingspagina’s die zich richten op een grote hoeveelheid varianten van zoekwoorden. Denk hierbij aan boekhoudkantoren, die hun landingspagina’s richten op [naam van stad] + [dienst A], vervolgens [naam van stad] + [dienst B], enzovoort. Dat betekent dat de ranking update grote gevolgen heeft voor commerciële sites die traditionele SEO bedrijven met als doelstelling om hoger te scoren in de lokale zoekresultaten.

Met name schommelingen in mobiele index

Statistieken van de SEO-tool SEMrush Sensor wijzen uit dat december normaal gesproken een van de rustigste maanden is als het gaat om volatiliteit in de zoekresultaten. Google wil namelijk voorkomen dat commerciële sites zwaar getroffen worden een verandering in rankings en hierdoor veel omzet mislopen.

Klaarblijkelijk heeft de zoekmachine dit beleid deze decembermaand laten vallen, want uit recente data van Sensor komt naar voren dat de rankingveranderingen, met name in de mobiele index van de zoekresultaten, fors zijn. In het bijzonder categorieën als automotive, recht, hobby’s, recreatie, wonen en telecom zijn door de decemberupdates getroffen.

Toenemend belang van Rich Snippets

SEO-bureau Searchmetrics laat weten een andere opvallende ontdekking te hebben gedaan: veel van de getroffen sites ontberen Schema.org-integratie of bevatten Rich Snippets die om uiteenlopende redenen niet goed werken. Dit illustreert nog eens het grote huidige belang van Rich Snippets en de invloed ervan op de zoekresultaten.

De eerste schommelingen werden gerapporteerd op 14 december in de Verenigde Staten, waarna de zoekresultaten in andere landen volgden. Ook op 19 december was er in Amerika sprake van grote volatiliteit in rankings en wederom volgden andere landen een dag later. De komende tijd houdt de SEO-wereld de ontwikkelingen in de Verenigde Staten dan ook nauwlettend in de gaten.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top