Content marketing strategie trends in 2017

Content marketing werkt alleen als er een weloverwogen strategie aan ten grondslag ligt. Het simpelweg publiceren van nieuwe artikelen is niet genoeg. Bedrijfsdoelstellingen en doelgroepen moeten leidend zijn bij het formuleren van een strategisch plan van aanpak. Onderzoek van marketingbureau Clutch laat zien wat de laatste trends zijn op het gebied van content marketing strategie.

content marketing strategie

Het verhaal van een merk

Elk merk heeft een verhaal. Bijna 1 op de 5 content marketeers vindt dit verhaal het meest elementaire onderdeel van een content marketing strategie, zo blijkt uit het rapport van Clutch. Hiermee wordt overigens niet letterlijk een corporate story bedoeld, want deze is bij veel bedrijven reeds terug te vinden op de Over ons-pagina.

Veel belangrijker is dat de bedrijfsidentiteit, gevormd door het unieke verhaal van een bedrijf, in alle content doorsijpelt. Niet om direct meer te verkopen, maar om een sterkere band op te bouwen met de doelgroep. Want merkloyaliteit begint met een sterke klantrelatie.

Het merkbewustzijn bij de doelgroep

De helft van alle merken probeert met content marketing het merkbewustzijn bij de doelgroep te vergroten. Een derde van de marketeers werkt gericht toe naar een hogere positie in Google, terwijl een vijfde vooral inzet op het genereren van nieuwe leads. Wat jouw doel ook is: zorg dat je dit in het achterhoofd houdt bij het schrijven van al je content. Een blogartikel voor een hoger merkbewustzijn schrijf je immers compleet anders dan SEO-content of een actiegerichte tekst voor leadgeneratie.

Het publiceren van eigen onderzoek en data

Van alle vaak gepubliceerde contentsoorten, blijkt eigen onderzoek en data verreweg het beste te scoren bij de doelgroep. Onderzoeksartikelen worden op de voet gevolgd door infographics, reviews van producten, nieuwsberichten en video’s. De hoge score van eigen onderzoek en infographics is niet verrassend, want het betreft originele en nieuwe informatie die mensen maar wat graag delen. Het creëren van deze content is echter wel tijdrovender en duurder dan het schrijven van reguliere blogartikelen.

Het aantal verkopen via de website

De meeste content marketeers meten het succes van hun content strategie vooral af aan één belangrijk criterium: het aantal verkopen dat de content oplevert. Ook aan andere criteria, zoals de hoeveelheid links, social shares, pageviews, downloads en het aantal gegenereerde leads hechten marketeers veel waarde. Dit alles kan indirect immers tot hogere verkoopcijfers leiden.

Het promoten van content

Promotie van content is lastig als je merk nog niet bekend is bij een groot publiek. In dat geval gebruiken veel content marketeers betaalde advertenties om de content te verspreiden. Ze adverteren niet alleen in de zoekmachine via Google AdWords, maar ook op social media zoals Facebook. Soms is dit een noodzakelijke investering, want je content sorteert geen effect als niemand het leest.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top