Conversie tracking nu beschikbaar op LinkedIn

Statistieken zijn voor elke adverteerder van groot belang. De prestaties van advertenties bieden inzicht in de behoeften van de doelgroep en helpen om toekomstige reclame-uitingen te optimaliseren voor een betere conversie. Want conversie, dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.

Conversie optimalisatie door LinkedIn Conversion Tracking

Welke advertenties leiden tot conversie?

LinkedIn heeft daarom onlangs conversie tracking geïntroduceerd: een nieuwe functionaliteit die het leven van adverteerders een stuk gemakkelijker maakt. Conversie tracking helpt namelijk om bij te houden hoeveel gesponsorde content en tekst advertenties in de praktijk leiden tot conversie. Ideaal voor mensen die zelf een webwinkel maken of een webshop laten maken: in één oogopslag kunnen zij zo zien welke advertenties consumenten verleiden tot een aankoop.

Retailers die actief zijn op LinkedIn hebben echter lange tijd moeten wachten op de definitieve implementatie, want al in juli was er een betatestronde van conversie tracking voor zo’n 200 gebruikers. Pas nu is de functionaliteit voor iedereen beschikbaar en verwacht wordt dat veel adverteerders er gebruik van zullen maken.

Meer inzicht in advertenties én doelgroepen

Conversie tracking is geen revolutionaire technologie, want sociale netwerken zoals Facebook, Google, Pinterest en Twitter introduceerden de functionaliteit al eerder. LinkedIn wil echter niet alleen inzicht bieden in de specifieke advertenties, maar ook in de unieke LinkedIn doelgroepen die de drijvende kracht vormen achter conversies.

Adverteerders krijgen een overzicht van verschillende factoren die typerend zijn voor de doelgroepen met een hoge conversie. Denk hierbij onder meer aan kenmerken zoals de leeftijd, branche, bedrijfsgrootte en functieomschrijving van de LinkedIn-leden die converteren naar leads. Dit alles laat het bedrijf weten in de blog post waarin het de komst van conversie tracking aankondigt.

Uiteenlopende conversie types tracken

Vanaf nu is het voor adverteerders mogelijk om niet alleen het conversie type te kiezen waarop zij zich willen richten, maar ook kunnen ze hierbij aangeven hoeveel elke conversie ze waard is. Dit is de lijst met de beschikbare conversie types:

  • Lead
  • Aanmelding
  • Aankoop
  • Toevoeging aan winkelwagen
  • Download
  • Installatie
  • Key page view
  • Overig

7 verschillende conversie statistieken

Voor elk conversie type zijn er 7 conversie statistieken die adverteerders kunnen tracken in de Campaign Manager van LinkedIn:

  • Totale conversies: Hoe vaak de bezoekers van de website een bepaald actie voltooien (bijvoorbeeld het downloaden van een bestand of het aanmelden voor een nieuwsbrief)
  • Post-click conversies: Hoe vaak de klik op een advertentie resulteerde in een conversie
  • View-through conversies: Hoeveel advertentie impressies resulteerden in een conversie (binnen 30 dagen na het zien van de advertentie)
  • Conversieratio: Het percentage van de keren dat een conversie plaatsvond (dit komt neer op het aantal conversies gedeeld door het aantal kliks op advertenties)
  • Kosten per conversie: Hoeveel euro elke conversie gekost heeft (totale uitgaven gedeeld door het aantal conversies)
  • Conversiewaarde: De waarde in euro’s voor alle conversies (waarde vermenigvuldigd met conversies)
  • Rendement van advertentie-uitgaven: Hoeveel inkomsten elke uitgegeven euro opleverde (totale conversiewaarde gedeeld door uitgaven)

De exacte stappen voor het instellen van LinkedIn conversie tracking vind je hier. Succes!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top