Creëer tevredenheid en vertrouwen bij de gebruiker

Onlangs schreven wij over de nieuwe versie van Google’s Search Quality Rating Guidelines. Belangrijk om te beseffen is dat deze kwaliteitsrichtlijnen niet zomaar tot stand komen. Google doet continu onderzoek naar de subjectieve ervaringen van gebruikers en probeert de kwaliteit van websites hiermee meetbaar te maken. Dit is wat jij moet weten om je rankings te bewaken:

Creëer tevredenheid en vertrouwen bij de gebruiker

Google doet continu kwaliteitsonderzoek

Sta je op dit moment met je site bovenaan in Google? Gefeliciteerd! Toch is dit nog geen reden om op je lauweren te rusten. De zoekmachine past zijn kwaliteitsrichtlijnen namelijk constant aan en daarmee verandert ook de strategieën die noodzakelijk zijn om hoog met je website te ranken in de zoekresultaten.

Dit zijn enkele onderzoeken waar Google zich op baseert bij het samenstellen van zijn kwaliteitsrichtlijnen:

Zoals je kunt afleiden uit de titels van bovenstaande onderzoeken ligt de nadruk op (mobiel) design en de eerste indruk die dit achterlaat op bezoekers. Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten trekt Google een aantal interessante conclusies.

Wat maakt een gebruiker tevreden?

Google’s eerste conclusie is dat een hoge gebruikerstevredenheid leidend moet zijn bij het bepalen van de kwaliteit van een website. Volgens het bedrijf spelen in dit opzicht twee factoren een rol:

  • De complexiteit van een website
  • De mate waarin de website aan de verwachtingen van de gebruiker voldoet

Beide aspecten hebben grote invloed op de eerste indruk van bezoekers. Google noemt deze eerste indruk ook wel snap judgments: het oordeel dat gebruikers over een website vormen na een bezoektijd van slechts 50 milliseconden (!).

En wat blijkt? De snap judgments van bezoekers zijn niet alleen zeer bepalend voor hun algehele tevredenheid over de website, maar beïnvloeden ook het vertrouwen in het bijbehorende bedrijf.

Wat geeft een gebruiker vertrouwen?

Uit de onderzoeksresultaten van Google komen de volgende bevindingen naar voren:

  • Hoe complexer het design van een website, hoe lager de gebruikerstevredenheid en het vertrouwen
  • Hoe beter een website aan de verwachtingen voldoet, hoe hoger de gebruikerstevredenheid en het vertrouwen

Kortom: het design van een website moet niet te complex zijn én de content moet aansluiten op de zoekopdracht van de gebruiker.

Gebruikerstevredenheid en vertrouwen zijn natuurlijk geen directe ranking factors. Wel hebben ze indirect invloed op de zoekresultaten via metrics als Bounce Rate, Dwell Time en Time On Site. Bij Webton geven we daarom al jarenlang hetzelfde advies: stem je website en content af op de wensen van de gebruiker. In combinatie met de juiste linkbuilding strategie volgen de hoge rankings dan vanzelf!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top