Het definitieve einde van Google PageRank

De afgelopen jaren kreeg Google vaak de vraag wanneer de Toolbar PageRank een nieuwe update zou krijgen. Inmiddels is het antwoord duidelijk, namelijk: nooit. Dit wijst erop dat de voorheen zo belangrijke rol van PageRank in zoekmachine marketing inmiddels definitief is uitgespeeld.

PageRank afgesloten hoofdstuk in geschiedenis SEO

De geruchten over een stille dood van PageRank werden de afgelopen maanden al steeds sterker, maar slechts enkele dagen geleden werd het nieuws door een woordvoerder van Google officieel bevestigd. Browser toolbars die nu nog gebruik maken van PageRank data, zullen deze gegevens binnenkort niet langer weergeven.

Wat eens het doorslaggevende ijkpunt was voor de autoriteit van een website, is nu niet meer dan een afgesloten hoofdstuk in de snelgroeiende geschiedenis van SEO. Eigenlijk niet zo vreemd, want de grote invloed van PageRank werd steeds vaker misbruikt voor misleidende linkbuilding tactieken en andere black hat SEO-strategieën.

Zaken zoals link spam tierden namelijk welig in de hoogtijdagen van PageRank. Zowel webmasters als webdesign bureaus kochten massaal zoveel mogelijk links met een hoge PageRank om hun concurrenten af te troeven in de zoekresultaten. En nog altijd wordt er online veel geadverteerd met dubieuze linkpakketten en andere verdacht goedkope SEO-aanbiedingen.

Toolbar PageRank van Google speelt geen rol meer in SEO

Toolbar PageRank van Google speelt geen rol meer in SEO

Laatste update Toolbar PageRank lang geleden

Toch ging Google bij het besluit om PageRank te beëindigen niet over één nacht ijs. De laatst bekende update van de Toolbar PageRank vond in december 2013 plaats, maar liefst 10 maanden na de laatste update daaraan voorafgaand.

In oktober 2014 gaf John Mueller van Google weliswaar toe dat de Toolbar PageRank waarschijnlijk geen nieuwe update zou krijgen, maar de zoekgigant liet nog altijd voldoende ruimte voor speculatie. Inmiddels is de kogel door de kerk en is het zeker dat PageRank scores tot het verleden behoren.

Wat brengt een toekomst zonder PageRank?

Nu het hoofdstuk van PageRank definitief is afgesloten, breekt er een interessante tijd aan voor webmasters en online marketing experts. Het valt niet uit te sluiten dat Google in de nabije toekomst veranderingen aanbrengt in de wijze waarop inkomende links als een ranking signaal worden meegewogen.

Hoe dan ook is het verdwijnen van PageRank een opluchting voor de SEO-specialisten onder ons die elke inkomende link met argusogen bekeken in de vrees voor een lage kwaliteitsscore. Ook wachtten veel webmasters in spanning af welke PR Google hun website zou toewijzen bij de eerstvolgende Toolbar update. Die tijden zijn nu voorbij, want in de toekomst van zoekmachine marketing speelt PageRank niet langer een rol.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top