Desktop site krijgt voorkeur boven AMP bij indexatie

Maak jij nog niet gebruik van responsive webdesign en heb je alleen een desktop- en AMP-versie van je website? Dan indexeert Google standaard alleen de desktopsite. Dat is niet altijd ideaal, want dit is niet de meest mobielvriendelijke versie van je website. Hierdoor kan je ranking niet alleen lager uitvallen dan gehoopt, maar verlies je potentieel ook de bezoekers die een mobiel device gebruiken.

Desktop site eerder geïndexeerd dan AMP-versie

Desktop site eerder geïndexeerd dan AMP-versie

Meer content op desktop versie website

In een tijd waarin Google mobielvriendelijkheid meer dan ooit hoog in het vaandel draagt, is het opmerkelijk dat een desktopsite bij indexatie de voorkeur krijgt boven een AMP-variant die speciaal voor mobiele apparaten is geoptimaliseerd. Veel SEO-specialisten vragen zich dan ook af welke beweegreden er ten grondslag ligt aan het besluit van het techbedrijf.

Google heeft hier zelf nog geen mededelingen over gedaan, maar het meest gehoorde argument is dat de zoekmachine een desktop site als een completere versie ziet dan een AMP-variant. Een desktop website hoeft immers geen rekening te houden met een klein scherm of de lange laadtijden die een 3G- of 4G-verbinding met zich meebrengt. Hierdoor krijgt de gebruiker op een desktop site meer content voorgeschoteld en is deze versie relevanter voor de zoekopdracht.

Wie alleen een AMP-versie van zijn website heeft, hoeft overigens niet te vrezen: bij het ontbreken van een alternatief zal Google deze versie nog altijd indexeren. Er is binnen de zoekmachine geen regelgeving bekend die stelt dat het bestaan van een desktop- of responsive site een voorwaarde is om een AMP-versie geïndexeerd te laten worden.

WordPress plugin helpt bij indexatie AMP-pagina’s

Behoor jij tot de zeldzame groep webmasters die, naast zijn desktop website, alleen over een mobiele variant beschikt die geschreven is in AMP HTML? Dan is er een slimme methode waarmee jij deze AMP versie alsnog kunt laten indexeren, namelijk: de rel=alternate tag.

In eerste instantie slaat de schrik je misschien om het hart bij het horen van een tag of regel code, maar dit is nergens voor nodig. Als je namelijk een WordPress website hebt laten maken, kun je deze truc eenvoudig implementeren met behulp van een simpele WordPress plugin. Nog een reden waarom een WordPress site maken een goed idee is wanneer je huidige website toe is aan vernieuwing.

De rel=alternate tag fungeert als een soort wegwijzer voor Google, om crawlers duidelijk te maken waar ze de mobiele versie van je website kunnen vinden. Gebruik de tag dan ook om de AMP-versie van je website aan te wijzen als de mobiele versie en de indexatie van je AMP-pagina’s zou geen problemen op moeten leveren bij mobiele zoekopdrachten. Succes!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top