Direct Answers nu in 10% van de zoekresultaten

De afgelopen jaren heeft Google veel geïnvesteerd in het uitbreiden van zijn welbekende Knowledge Graph. Een bekend onderdeel hiervan is de zogenaamde Direct Answer Box – een veld bovenaan de zoekresultaten dat gebruikers direct van een antwoord op hun vragende zoekopdracht voorziet. Inmiddels wordt dit veld reeds in zo’n 10% van de mobiele zoekresultaten getoond.

Direct Answers nu in 10% van de zoekresultaten

Flinke stijging van Direct Answer Boxes

SEO-softwarebedrijf Rank Ranger deed onderzoek naar de laatste ontwikkelingen in mobiele zoekresultaten in de Verenigde Staten. Hoewel deze trends in België uiteraard niet identiek zijn, zijn ze doorgaans wel maatgevend voor de toekomstige ontwikkelingen in ons eigen land. In dat kader zijn de conclusies in het rapport van Rank Ranger zeer interessant te noemen.

Het bedrijf ziet namelijk enerzijds een afname van Featured Snippets in de zoekresultaten, maar anderzijds een duidelijke toename van Direct Answer Boxes. Dat is opmerkelijk, want het indiceert dat Google Direct Answer Boxes meer toegevoegde waarde vindt bieden dan de in het verleden zoveel geprezen Featured Snippets.

Google geeft steeds meer prioriteit aan Direct Answer Box

Inmiddels prijkt er bovenaan 10% van de mobiele zoekresultaten in de Verenigde Staten een Direct Answer Box. Alleen al in de afgelopen maand is de hoeveelheid van deze velden met maar liefst 1,4% gestegen. Dat lijkt in eerste instantie misschien niet veel, maar op maandbasis is dit een flinke procentuele stijging – een van de grootste ooit op het gebied van functies in de zoekmachine.

Met de stijging geeft Google een duidelijk signaal af: het ziet de Direct Answer Box als een goede manier om de vraag van gebruikers zo snel en efficiënt mogelijk te beantwoorden. De stijging gaat zelfs ten koste van Featured Snippets, wat betekent dat de zoekmachine er niet voor terugdeinst om bepaalde functies in te perken als de resultaten niet optimaal zijn.

Wat betekent dit voor mijn organische bezoekersverkeer?

Zoals zovaak het geval in SEO, heeft ook deze medaille twee kanten. Voor zoekmachinegebruikers is de ontwikkeling positief – zij krijgen in de zoekmachine steeds sneller een antwoord op hun vragen. Eigenaren van websites daarentegen zullen de ontwikkelingen met gemengde gevoelens bekijken – gebruikers hebben immers geen reden meer om vanuit de zoekresultaten door te klikken.

Betekent dit dat jij je moet voorbereiden op steeds minder organisch bezoekersverkeer vanuit Google? Dat zal op korte termijn wel meevallen. Maar heb je net een website laten bouwen of probeer je een webwinkel te lanceren, dan kan het geen kwaad om ook te investeren in een methode zoals AdWords. Zo vul je andere methoden zoals linkbuilden uitstekend aan en maximaliseer jij je kansen om op verschillende manieren hoog in Google te komen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top