Facebook lanceert Reactions als uitbreiding Like-knop

Facebook introduceerde onlangs Reactions: een nieuwe toevoeging aan de Like-knop zoals gebruikers die al sinds jaar en dag kennen. Naast het liken van een bericht, maken Reactions het vanaf nu mogelijk om emoties bij een bericht te uiten. Voor bedrijven met een eigen Facebook-pagina pakt de nieuwe functionaliteit waarschijnlijk voordelig uit.

Wat zijn Facebook Reactions precies?

Facebook Reactions maken het uiten van een breed spectrum aan emoties mogelijk. De gebruiker kan kiezen uit de volgende opties: Like, Love, Haha, Wow, Sad en Angry. Volgens Facebook was de nieuwe extensie van de Like-knop hard nodig, zodat mensen sneller duidelijk kunnen maken wat zij nu precies van een bericht vinden.

Facebook Reactions: nieuwe manier om emoties bij berichten te uiten

Facebook Reactions: nieuwe manier om emoties bij berichten te uiten

Het bedrijf beseft echter terdege dat het een ingrijpende verandering is ten opzichte van de aloude Like-knop en is bij de ontwikkeling van Reactions dan ook niet over één nacht ijs gegaan. Zo werden er diverse onderzoeken uitgevoerd naar de emoties die mensen het liefst willen uiten op een sociaal platform en werd er ook gekeken naar de populairste Emojis en stickers.

De nieuwe functionaliteit werd vervolgens een jaar lang getest in verschillende markten. De resultaten waren over het algemeen zeer positief, waarna Facebook besloot tot een wereldwijde lancering.

Zowel voor desktopgebruikers als voor mobiele gebruikers met de Facebook app is het gebruik van Reactions heel eenvoudig. Op de website plaats je simpelweg de muis op de Like-knop, waarna automatisch een menu verschijnt met alle mogelijke Reactions die je kunt kiezen. In de app druk je extra lang op de Like-knop om hetzelfde overzicht te zien.

Wat betekent dit voor sociale marketing?

Facebook stelt dat alle Reactions op dit moment even zwaar wegen. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld geen Like achterlaat bij een bericht, maar kiest voor een andere Reaction zoals Sad (verdrietig) of Angry (boos), zal Facebook dit zien als een bevestiging dat deze gebruiker meer van dit soort berichten wil zien in de toekomst. Op lange termijn zal dit wellicht veranderen en zal elke Reaction een andere invloed hebben.

Daarnaast meldt Facebook dat Reactions op dit moment geen negatieve invloed uitoefenen op het organische bereik of de plaatsing van een bericht in het nieuwsoverzicht. Voor bedrijven met een eigen Facebook-pagina zorgen Reactions bovendien voor een verhoogd begrip van hun doelgroep.

De uiteenlopende reacties bij een bericht of advertentie maken namelijk al snel duidelijk hoe Facebook-gebruikers de content van het bedrijf beoordelen. Op deze manier kunnen bedrijven hun sociale marketing strategie sneller en effectiever toespitsen op de wensen van de doelgroep.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top