Facebook Reactions nog nauwelijks gebruikt

Onlangs schreven wij hoe Facebook Reactions lanceerde als uitbreiding op de welbekende Like-knop. De nieuwe Reactions, die het mogelijk maken om een bericht op Facebook niet alleen leuk te vinden maar ook een breed scala aan andere emoties te tonen, worden echter nog nauwelijks gebruikt. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de Social Media Analytics Blog.

Nieuwe interactiemogelijkheden nog onbenut

Facebook Reactions geven de gebruiker 5 nieuwe interactiemogelijkheden om een emotionele gemoedstoestand te uiten onder een bericht: Love, Haha, Wow, Sad en Angry. Deze 5 knoppen vormen een aanvulling op de traditionele Like-knop, waarmee mensen simpelweg kunnen aangeven dat zij een bericht leuk vinden.

Facebook Reactions: nieuwe manier om emoties bij berichten te uiten

Facebook Reactions: nieuwe manier om emoties bij berichten te uiten

Na het analyseren van meer dan 130.000 berichten, concluderen de onderzoekers van de Social Media Analytics Blog dat Facebook-gebruikers schijnbaar nog niet gewend zijn aan de nieuwe manieren om emoties te uiten onder een bericht. Een overweldigend merendeel van de interacties op Facebook bestaat namelijk nog altijd uit Likes, Shares en reacties onder berichten.

Sentiment Analysis biedt bedrijven mogelijkheden

In meer dan 75% van de gevallen kiezen gebruikers ervoor om een bericht te Liken. In bijna 15% van de situaties wordt een bericht zelfs gedeeld met vrienden of kennissen op Facebook en in een kleine 7,5% van de gevallen besluiten mensen de moeite te nemen om een reactie achter te laten onder een bericht.

Dit laat in alle Facebook-interacties een schamele 2,5% over voor de 5 nieuwe Reactions-knoppen, die daarmee een stuk minder worden gebruikt dan vooraf verwacht. Dat wil allerminst zeggen dat de nieuwe knoppen geen nut hebben, want het stelt bedrijven (waarvan er steeds meer op Facebook aanwezig zijn) onder meer in staat de social marketing strategie beter af te stemmen op de doelgroep door middel van Sentiment Analysis.

Positieve knoppen het meest populair

Toch is het duidelijk dat de nieuwe knoppen door het merendeel van de gebruikers nog niet zijn omarmd. De weinige keren dat de nieuwe Reactions wel worden gebruikt, gaat het met name om de knoppen met een positieve lading (Love, Haha en Wow). Van deze 3 knoppen wordt de Love-knop nog het meest gebruikt.

De content van berichten blijkt ook een belangrijke rol te spelen in de knoppen waar gebruikers voor kiezen, zo blijkt uit het onderzoek. Bij video’s gebruiken mensen bijvoorbeeld 40% vaker een Reactions-knop, dan wanneer een bericht alleen een afbeelding bevat. Het wordt dan ook interessant om te zien hoe marketeers gebruikers de komende tijd proberen aan te moedigen om Reactions vaker te gebruiken.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top