Gebruikers geven de voorkeur aan AMP content

Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn een belangrijk initiatief van Google om de gebruiksvriendelijkheid van mobiele websites te verbeteren. Want hoe sneller webpagina’s laden, hoe beter de ervaring van gebruikers. Dat is althans de theorie. Dat dit in de praktijk ook opgaat, blijkt uit een recent onderzoek waarin meer dan de helft van de respondenten de voorkeur gaf aan AMP pagina’s.

Website snelheid hoger door AMP

Hogere Click Through Rate bij AMP links

De onderzoekers maakten gebruik van een eenvoudige online vragenlijst waarop bezoekers konden stemmen. De vragen inclusief de resultaten van de stemming zie je hieronder:

Is de kans groter dat je op een AMP link klikt dan een pagina met reguliere content?

  • Ja, ik geef de voorkeur aan uitgeklede versies van websites als ik nieuwe content lees (51%)
  • Nee, als ik iets wil lezen, klik ik zowel op AMP links als pagina’s met reguliere content (24%)
  • Nee, ik geef de voorkeur aan het inladen van de volledige website (14%)
  • Ja, maar alleen als ik gebruik maak van mobiele data in plaats van WiFi (9%)
  • Overig (2%)

Zoals bij elk onderzoek, zijn de bovenstaande resultaten voor interpretatie vatbaar. Wat echter wel duidelijk wordt, is dat meer dan de helft van de gebruikers de voorkeur geeft aan AMP content en bij een onderzoeksgroep van 1500 deelnemers zijn dat cijfers die aan duidelijkheid niets te wensen over laten.

Overstappen op AMP of niet?

Betekent dit dan dat jij met je website ook per direct op AMP moet overstappen? Laten we niet te hard van stapel lopen. Er spelen namelijk meer factoren een rol bij de beslissing van gebruikers om op een bepaalde link in de zoekresultaten te klikken. De positie van een website in Google is nog altijd de belangrijkste maatstaf, waarbij hoger in vrijwel alle gevallen beter is.

Maar ook de andere elementen van een snippet, waaronder de titel, URL en meta description, zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor de doorklikbeslissing van de gebruiker. Een AMP link kan de Click Through Rate voor een webpagina dus weliswaar verhogen, maar dan alleen als ook alle andere bovengenoemde aspecten aan de criteria van de gebruiker voldoen.

Dat de voordelen van een overstap naar AMP de nadelen overstijgen, lijdt geen twijfel. Toch brengt een overstap in technisch opzicht wel enkele uitdagingen met zich mee. Of je daarom direct overstapt of toch nog even wacht, is daarom een persoonlijke keuze. Zolang je er in de tussentijd maar alles aan doet om de gebruiksvriendelijkheid van je website zoveel mogelijk te optimaliseren.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top