Gesproken zoekopdrachten nemen toe in 2018

Het aantal gesproken zoekopdrachten stijgt. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Stone Temple. Daar waar de meeste mensen in de afgelopen jaren hun stem liever niet gebruikten om publiekelijk op hun telefoon te zoeken, begint dat inmiddels steeds normaler te worden. Het aantal gesproken zoekopdrachten in de thuisomgeving neemt daarentegen juist af.

Gesproken zoekopdrachten

Meer spraakgestuurde zoekopdrachten in publieke setting

De onderzoekers van Stone Temple wilden er vooral achterkomen hoe, wanneer en waarom mensen gesproken zoekopdrachten gebruiken. Verrassend om te zien is met name dat gebruikers in hun thuisomgeving (zowel alleen als met vrienden of familie in de buurt) minder vaak spraakgestuurde zoekopdrachten gebruiken dan vorig jaar.

Belangrijk om daarbij aan te tekenen is echter dat zij gesproken zoekopdrachten in letterlijk elke andere situatie verkiezen boven een getypte variant. Dat lijkt erop te wijzen dat mensen het niet erg vinden als onbekenden horen wat ze zoeken, maar hier met bekenden in de buurt toch iets voorzichtiger mee omgaan.

Voordelen winnen het van ergernis

In publieke omgeving begint het gebruik van gesproken zoekopdrachten opvallend grote vormen aan te nemen. Of het nu is op kantoor, in de bus, het restaurant, de sportschool of de bioscoop; steeds vaker zie je mensen tegen hun telefoon praten om snel iets op te zoeken. De kans is dan ook aanwezig dat sommige van deze locaties op dit gebied in de toekomst regels in gaan stellen.

Paradoxaal is het gegeven dat gebruikers in het onderzoek aangeven zelf weliswaar meer gesproken zoekopdrachten in te voeren, maar zich hier bij anderen in toenemende mate aan te ergeren. Bijna de helft van de onderzoeksdeelnemers vindt het irritant om naar de spraakgestuurde zoekopdrachten van anderen te moeten luisteren.

Speel in op gesproken zoekopdrachten en kom hoger in Google

Dat zal voor de meeste mensen toch een kwestie van wennen zijn, want de opmars van gesproken zoekopdrachten is inmiddels niet meer te stuiten. Met name voordelen als de snelheid en het gemak om niet meer te hoeven typen worden door gebruikers geroemd. Dat maakt waarschijnlijk dat mensen het zelf blijven gebruiken – ondanks dat ze zich ergeren wanneer anderen het doen.

Experts verwachten dat de stijgende lijn van gesproken zoekopdrachten nog maar pas is begonnen. Dit verandert de manier waarop mensen zoeken en dus ook hoe jij met je website hoger in Google kunt komen. Voor online marketeers is het daarom verstandig om rekening te houden met het verschil tussen spraak en schrijven bij het optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top