Google AdWords ondersteunt nu remarketing aan YouTube-kijkers

Tegenwoordig is het van groot belang om jouw doelgroep via verschillende kanalen te bereiken. Naast de bedrijfswebsite zijn dit onder andere je social media profielen en YouTube-kanaal. Met name YouTube-video’s worden steeds populairder, omdat potentiële klanten op zoek zijn naar makkelijke manieren om betrouwbare en interessante content te consumeren.

remarketing

Advertentiestrategie voor hogere conversie

Vanwege de grote populariteit van YouTube, investeren adverteerders steeds meer van hun budget in advertenties op dit videoplatform. Net zoals AdWords doet bij zoekmachine advertenties, biedt YouTube de mogelijkheid om videoadvertenties te tonen aan mensen die jouw kanaal al eens eerder hebben bezocht. Deze advertentiestrategie wordt ook wel remarketing genoemd.

Remarketing (ook wel bekend als retargeting) is een marketingmethode die ervoor zorgt dat een bezoeker die eerder een van jouw kanalen heeft bezocht, opnieuw in contact komt met je merk. Deze meerdere contactmomenten resulteren in een hogere naamsbekendheid en vertrouwensband met potentiële klanten, wat uiteindelijk leidt tot aan aankoop of conversie.

Crosschannel remarketing voor betere ROI en bereik

Het remarketen van je advertenties op een en hetzelfde kanaal is leuk en aardig; nog mooier zou het zijn als al je online communicatiekanalen onderling verbonden zijn. AdWords heeft die droom van adverteerders verwezenlijkt, nu het sinds kort de mogelijkheid biedt om advertenties in de zoekresultaten te remarketen aan mensen die eerder YouTube-video’s op je bedrijfskanaal bekeken.

De voordelen hiervan liegen er niet om. Uit onderzoek blijkt dat de Return On Investment van adverteerders dankzij de crosschannel remarketing aanzienlijk omhoog gaat. Ook neemt het bereik van advertenties behoorlijk toe, omdat vrijwel alle doelgroepen tegenwoordig op YouTube actief zijn. Van jong tot oud en van hogere tot lagere economische klassen.

YouTube-account aan AdWords-account koppelen

Als adverteerder kun je mensen die eerder een van je YouTube-video’s hebben bekeken, toevoegen aan een zogeheten remarketing lijst. Zo’n lijst is zeer flexibel instelbaar, onder meer op basis van de volgende criteria:

  • Het bekijken van een video via een kanaal
  • Het bezoeken van een kanaalpagina
  • Het bekijken van een video als advertentie via een kanaal
  • Het liken van een video via een kanaal
  • Het reageren op een video via een kanaal
  • Het delen van een video via een kanaal
  • Het abonneren op een kanaal
  • Het toevoegen van een video van een kanaal aan een afspeellijst
  • Het bekijken van bepaalde video’s
  • Het bekijken van bepaalde video’s als advertentie

De remarketinglijst die op basis van deze criteria ontstaat, kun je vervolgens gebruiken in je targetinginstellingen voor zowel je nieuwe als huidige campagnes. Om de nieuwe functionaliteit te gebruiken, moet je wel eerst je YouTube-account aan je AdWords-account linken.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top