Google AdWords staat voor complete vernieuwing

Enkele dagen geleden maakte Google bekend dat AdWords in de komende jaren flink vernieuwd gaat worden. Het advertentieplatform wordt in een geheel nieuw jasje gestoken om mee te gaan met een online tendens waarin mobielvriendelijkheid een belangrijke rol speelt. Dit moet het voor gebruikers op uiteenlopende apparaten makkelijker maken om AdWords te gebruiken.

Mobiele advertenties worden steeds belangrijker

Mobiele advertenties worden steeds belangrijker

Vernieuwing onvermijdelijk in mobiel tijdperk

AdWords werd alweer 15 jaar geleden gelanceerd en maakt sindsdien onderdeel uit van een online wereld die in hoog tempo evolueert. Voorbij zijn de dagen dat elke bezoeker op een website afkomstig is van een grote desktop computer.

Mobiele telefoons, tablets, laptops, ultrabooks of convertibles: het zijn allemaal voorbeelden van mobiele apparaten die mensen gebruiken om websites te bezoeken. Mobiele zoekopdrachten vertegenwoordigen inmiddels zelfs het grootste gedeelte van alle zoekopdrachten in Google.

Anno 2016 is responsive webdesign op een site dan ook vereist om een gebruiksvriendelijke ervaring te garanderen. Maar de sterke opkomst van mobiele gebruikers heeft ook gevolgen op het gebied van zoekmachine marketing en de weergave van advertenties.

Mobiele gebruikerservaring leidt tot micro-moments

Daar waar gebruikers voorheen lange tijd doorbrachten achter een desktop computer en tijdens dezelfde sessie meerdere websites achtereenvolgend bezochten, is de aandachtsspanne van de moderne bezoeker een stuk korter.

Mensen gebruiken mobiele apparaten gedurende de hele dag om snel afzonderlijke websites te bezoeken. Deze bezoekmomenten duren vaak hooguit enkele minuten en worden daarom in de online marketing wereld ook wel micro-moments genoemd.

Tijdens een micro-moment verwacht een mobiele gebruiker dat weergegeven advertenties relevant en behulpzaam zijn. Denk hierbij aan productdetails, route instructies of contactinformatie. De tijd en middelen ontbreken immers om op een mobiel apparaat uitgebreid naar aanvullende informatie te zoeken.

Vernieuwde AdWords wordt geleidelijk geïntroduceerd

Er worden tegenwoordig dus meer eisen gesteld aan advertenties. Dit is de reden dat Google het voor bedrijven makkelijker wil maken om succesvolle advertenties te creëren en campagnes te beheren. Het nieuwe ontwerp van AdWords moet marketeers in staat stellen om meer te doen in minder tijd.

De exacte vernieuwingen zijn nog niet bekend, maar worden in de komende twee jaar geleidelijk geïntroduceerd. Google zal regelmatig adverteerders uitnodigen om nieuwe functionaliteiten te testen, maar het is voor bedrijven niet mogelijk om zichzelf hiervoor aan te melden. Op lange termijn wordt het vernieuwde AdWords platform beschikbaar voor alle gebruikers.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top