Google Mijn Bedrijf kwetsbaar voor kwaadaardige afbeeldingen

Google Mijn Bedrijf is een belangrijk instrument voor ondernemingen om beter te scoren in lokale zoekresultaten. Veel bedrijven zijn tegenwoordig dan ook op het platform aanwezig met een vermelding. Helaas wordt hier de laatste tijd in toenemende mate misbruik van gemaakt, zo laat beveiligingsbedrijf Sucuri weten.

Google Mijn Bedrijf kwetsbaar voor kwaadaardige afbeeldingen

Google Mijn Bedrijf kwetsbaar voor kwaadaardige afbeeldingen

Negatieve SEO-tactiek zoals bij linkbuilding

Volgens experts van Sucuri is er momenteel een negatieve SEO-tactiek in omloop die kwaadwillenden gebruiken om de online reputatie van concurrenten te schaden. Zo’n negatieve strategie wordt wel vaker gehanteerd, bijvoorbeeld op het gebied van linkbuilding. Door het plaatsen van backlinks van slechte kwaliteit naar een website, zal deze lager ranken in de zoekresultaten.

Dezelfde strategie wordt nu toegepast bij Google Mijn Bedrijf. Door kwaadaardige afbeeldingen te uploaden naar de Google Maps vermelding van een onderneming, komt dit bedrijf in een kwaad daglicht te staan wanneer mensen deze plaatjes online tegenkomen. Dit kan desastreuze gevolgen hebben op het gebied van reputatie, zeker wanneer de afbeeldingen bijzonder aanstootgevend zijn.

Iedereen kan afbeeldingen toevoegen

Het gevaar van deze negatieve SEO-tactiek schuilt hem onder meer in het gemak ervan. Daar waar andere strategieën vaak een website hack vereisen, kan iedereen via Google’s Knowledge Graph foto’s toevoegen aan een bedrijfslocatie in Google Maps. De Knowledge Graph geeft in de meeste gevallen de laatst geüploade afbeelding weer.

Wanneer een kwaadwillende partij een grote hoeveelheid kwaadaardige afbeeldingen upload naar een bedrijfslocatie op Google Maps, is de kans dan ook groot dat deze in de zoekresultaten worden weergegeven. Volgens Sucuri heeft dit in de praktijk net zulke ernstige gevolgen als een website hack, omdat Google voor de meeste bedrijven de voornaamste bron van organisch bezoekersverkeer vormt.

Zo bescherm je jouw bedrijf

Wil je jouw onderneming beschermen tegen deze negatieve SEO-strategie? Zoek dan in Google op je bedrijfsnaam en kijk welke afbeeldingen er verschijnen. Je kan ook door de foto’s van je Google Mijn Bedrijf pagina scrollen. Hier heb je direct de mogelijkheid om eventuele ongewenste plaatjes te verwijderen, mochten die door derden zijn geüpload.

Wanneer je alle afbeeldingen eenmaal hebt verwijderd, is het zaak om je Google Mijn Bedrijf foto’s nauwlettend in de gaten te houden. Met een geverifieerde account kun je toegevoegde foto’s altijd verwijderen, dus een regelmatige controle is voldoende om de ergste schade te voorkomen. In de tussentijd houden wij je op de hoogte van eventuele nieuwe ontwikkelingen rondom dit probleem.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top