Google bevestigt nieuwe algoritme update

Eens in de zoveel tijd wordt de SEO-wereld opgeschrikt door schommelende rankings. Enig verloop in rankings is normaal, maar kelderen meerdere sites plotsklaps in de zoekresultaten? Dan is er zeer waarschijnlijk sprake van een algoritme update. Zo ook enkele weken geleden, op 16 april, heeft Google inmiddels bevestigd.

Google bevestigt nieuwe algoritme update

Dagelijkse updates normaalste zaak van de wereld

De tijden dat Google eens in de zoveel tijd een algoritme update uitbracht, liggen inmiddels ver achter ons. De zoekmachine voert tegenwoordig elke dag constant updates door om zo de zoekresultaten voor gebruikers te verbeteren. De meeste van deze updates gaan bijna ongemerkt voorbij, maar soms is er een update die duidelijk zijn sporen nalaat.

Dat gold ook voor de update op 16 april, die onder webmasters veel paniek veroorzaakte vanwege rap dalende posities in de zoekresultaten. Google bevestigt dat de update ingrijpender was dan gewoonlijk – het betrof hier namelijk een broad core algoritme update in plaats van een update die meer gericht was op een specifiek onderdeel van het algoritme.

Broad core algoritme update relatief ingrijpend

Naar eigen zeggen voert Google meerdere keren per jaar een broad core algoritme update door. De update van 16 april leek volgens webmasters vooral pagina’s van lage kwaliteit te benadelen in de zoekresultaten. Dat kunnen bijvoorbeeld pagina’s zijn met thin content, met een slecht linkprofiel of met een slechte weergave op mobiele apparaten.

Inmiddels heeft Google laten weten dat deze update voornamelijk om content relevantie draaide. Niet geheel verrassend, want dit is het aspect dat voor de zoekmachine het belangrijkst is en daardoor logischerwijs ook aan bod komt in een broad core algoritme update. Ook bij toekomstige van deze updates is dit zeer waarschijnlijk de meest zwaarwegende factor.

Google legt nadruk op content relevantie

De nadruk op content relevantie in de laatste broad core algoritme update komt overeen met Google’s streven om gebruikers resultaten voor te schotelen die het best overeenkomen met hun zoekopdracht. Wat betekent dit nu voor jouw SEO-strategie? Dat is in principe vrij eenvoudig: als je hoger in de zoekmachine wilt komen, moet je jouw content relevanter maken voor bezoekers.

Je kunt uren besteden aan de kwaliteit van je content (dat is ook belangrijk), maar momenteel lijkt het erop dat relevantie voor Google belangrijker is. Investeer daarom de nodige tijd in doelgroepanalyse en creëer content waarin je de vragen die leven binnen je doelgroep zo goed mogelijk beantwoordt.

Zo sla je twee vliegen in één klap: je rankt hoger in de zoekresultaten én je bouwt een breed publiek op. Naast de relevantie van je content, is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan je off-page SEO. Blijf daarom actief linkbuilden en besteed – zeker als je een webwinkel hebt – ook de nodige aandacht aan social media.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top