Google breidt conversies via winkelbezoeken uit

Conversies via winkelbezoeken is een functionaliteit in Google AdWords die specifiek is gericht op winkels met een fysieke locatie. Met behulp hiervan kunnen retailers direct zien of er een verband is tussen het aantal kliks op advertenties en de hoeveelheid bezoeken van klanten aan de winkelvestiging. De dienst is recent uitgebreid met een aantal nieuwe mogelijkheden.

Conversies via winkelbezoeken

Relatie tussen advertentieklikken en winkelbezoeken

Sinds conversies via winkelbezoeken ongeveer twee jaar geleden werd geïntroduceerd, heeft Google AdWords meer dan 4 biljoen winkelbezoeken gemeten over de hele wereld. Het bedrijf doet dat met behulp van technologie die de locatie van gebruikers met een mobiele telefoon detecteert. Nabijheid bij de winkelvestiging op Google Maps telt als een winkelbezoek.

Hoewel de hoeveelheid winkelbezoeken logischerwijs dus om een schatting gaat, blijken de statistieken een goede indicatie te geven van het percentage advertentieklikken dat uiteindelijk leidt tot een bezoek aan de fysieke winkelvestiging. Dit is waardevolle informatie voor adverteerders, die op basis van de gegevens hun advertenties kunnen optimaliseren met regionaal georiënteerde call-to-actions.

Machine learning en deep learning voor betere meting

Google voert continu verbeteringen door aan conversies via winkelbezoeken en heeft nu uit te doeken gedaan welke uitbreidingen de komende tijd op stapel staan. De eerste daarvan is een uitbreiding van de hoeveelheid verzamelde gegevens. Door middel van technieken als machine learning is het bedrijf in staat steeds meer relevante data te vergaren, zonder dat dit ten koste gaat van de nauwkeurigheid van de statistieken.

Naast machine learning, past Google ook zogenaamde deep learning modellen toe om conversies via winkelbezoeken te verbeteren. Deze uitbreiding zorgt ervoor dat het makkelijker wordt om winkelbezoeken te meten in traditioneel lastige omgevingen, zoals grote winkelcentra met meerdere verdiepingen en bedrijventerreinen met veel pal naast elkaar gelegen bedrijfsvestigingen.

Combinatie webwinkel en fysieke winkelvestiging ideaal

Ook heeft de zoekgigant de manier waarop de locatie en afmetingen van bedrijfslocaties worden gemeten sterk verfijnd. Dankzij verbeterde technologie is het nu duidelijker waar fysieke winkelvestigingen beginnen en eindigen. Ook vernieuwde afbeeldingen uit Google Earth en Google Street View en een scan van de wifisterkte in gebouwen dragen hieraan bij.

Google maakt tot slot steeds vaker gebruik van enquêtes om klanten te laten bevestigen dat ze daadwerkelijk een bezoek aan een winkel hebben gebracht. Door deze data te vergelijken met de statistieken uit conversies via winkelbezoeken, kunnen de gebruikte machine learning modellen steeds beter worden gekalibreerd.

De bedrijven die de meeste vruchten plukken van adverteren in Google AdWords, hebben naast een fysieke winkelvestiging vaak ook een webshop. Een aankoop in een webwinkel vereist slechts enkele muisklikken en resulteert daarom vaak in een hogere conversie. Lees hier alles over het beginnen van een eigen webshop.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top