Google Chrome wijst nog één keer op HTTPS

Een overstap van HTTP naar HTTPS is tegenwoordig voorwaarde om je website veilig te houden én om nog mee te kunnen in de top van de zoekresultaten. Dat vindt ook Google, dat zijn eigen browser Chrome (dit is met een straatlengte voorsprong wereldwijd de meest gebruikte browser) vanaf oktober 2018 waarschuwingsmeldingen laat weergeven bij HTTP-sites.

Google Chrome wijst nog één keer op HTTPS

Waarom HTTPS voor mijn website?

De aangekondigde waarschuwingsmeldingen zijn slecht nieuws voor bedrijven die nog geen SSL-certificaat hebben bemachtigd voor hun website. Zo’n certificaat en de bijbehorende HTTPS-prefix zorgen ervoor dat bezoekersverkeer veiliger verloopt. Hierdoor kan privacygevoelige informatie zoals persoons- en betaalgegevens minder makkelijk worden achterhaald door derden.

Zeker als je een webshop hebt, is het ontbreken van een SSL-certificaat eigenlijk niet meer te verantwoorden. Jij bent immers verantwoordelijk voor het beschermen van de gegevens van bezoekers, die via jouw webwinkel aankopen doen en zo hun betaalgegevens delen. Maar ook voor elk ander bedrijf is HTTPS vereist om klantinformatie af te schermen van kwaadwillenden.

Groen icoon verdwijnt, rood icoon verschijnt

Op dit moment geeft Google Chrome een groen icoontje weer als een website veilig is en beschikt over HTTPS. Omdat zoveel sites daar tegenwoordig aan voldoen, neemt het bedrijf nu een extra maatregel: het laat de browser vanaf oktober een prominente rode alarmmelding weergeven bij sites die nog op HTTP draaien.

Het groene icoontje bij veilige sites wordt al vanaf september niet meer weergegeven. De gedachte hierachter is dat het bezit van een veilig SSL-certificaat eigenlijk een vanzelfsprekendheid moet zijn. Een maand later begint Chrome met het weergeven van een opvallend rood waarschuwingsicoon bij onveilige HTTP-sites. Er worden hierbij geen uitzonderingen gemaakt.

Moet ik direct overstappen naar HTTPS?

Het antwoord op bovenstaande vraag is duidelijk: ja! Daar waar het in het verleden nog vooral webshops waren die de overstap naar HTTPS het eerst waagden, is SSL tegenwoordig een absoluut minimumvereiste voor elke site die nog ambities heeft om door te groeien. Vanaf oktober is dit door het nieuwe beleid van Google Chrome namelijk nauwelijks nog mogelijk voor HTTP-sites.

Een opvallend rood waarschuwingsicoon heeft een afschrikwekkend effect en zal de kans aanzienlijk doen dalen dat gebruikers jouw ‘onveilige’ website bezoeken. Daarnaast is het in de zoekmachine lastig concurreren met HTTPS-concurrenten; die genieten immers een rankingvoordeel in de zoekresultaten. Wacht daarom niet langer en maak je SSL-certificaat zo snel mogelijk in orde.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top