Google Discover nu op mobiele startpagina Google

Google Discover is de app die in het verleden nog Google Now en Google Feed werd genoemd. De app biedt de mogelijkheid om in één oogopslag content te vinden die aansluit op jouw interesses. Dat Google waarde hecht aan deze functionaliteit, blijkt nu uit het feit dat hij standaard is opgenomen in Google’s mobiele zoekresultaten.

Google Discover nu op mobiele startpagina Google

Wat is Google Discover precies?

Google Discover staat nu pal onder het zoekveld in de mobiele versie van Google en heeft daarmee een prominente plek in de zoekmachine gekregen. Het onderstreept Google’s ambitie om in de toekomst steeds vaker in te zetten op personalisatie – een trend die in de zoekresultaten ook al geruime tijd waarneembaar is.

Het verschil is wel dat de gebruiker met Google Discover niet eens meer een zoekopdracht hoeft in te vullen. Bij het openen van de zoekmachine krijgt hij relevante content op een presenteerblaadje aangereikt. Google vertrouwt hierbij op technieken zoals machine learning en kunstmatige intelligentie, die de voorkeuren van gebruikers steeds nauwkeuriger weten te voorspellen.

Hoe werkt Google Discover?

Voorspellingen over gebruikersinteresses doet Google Discover onder meer op basis van gegevens in Google-accounts. Denk hierbij onder andere aan browsegedrag, toestelinformatie en locatiegeschiedenis. In een tijdperk waarin er steeds meer data over gebruikers beschikbaar komt (met alle privacyuitdagingen van dien), wordt personalisatie steeds effectiever.

Dat komt ook omdat de toepassingen van personalisatie alsmaar veelzijdiger worden. Alleen al in Google Discover kunnen mensen met één klik op het scherm bepaalde thema’s of actualiteiten volgen. Ook kunnen zij bij elk contenttype aangeven of ze in de toekomst meer of juist minder van dit type content willen zien. Hiermee ‘trainen’ zij automatisch de algoritmes van Google.

Wanneer wordt Google Discover wereldwijd uitgerold?

Op dit moment wordt Google Discover alleen in de Verenigde Staten nog weergegeven in de mobiele versie van de zoekresultaten. Wel blijkt uit het verleden dat dit vaak het startsein vormt voor de wereldwijde uitrol van een nieuwe functionaliteit. Of dat in dit geval ook zo is, zal de toekomst moeten uitwijzen.

De gevolgen van een eventuele definitieve implementatie voor online marketing zijn op dit moment nog niet duidelijk. Experts speculeren momenteel over de mogelijkheid om je content te optimaliseren voor vermelding in de Discover-feed. Zodra hier meer concrete informatie over bekend is, lees je het op de Webton-blog als eerste!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top