Google Display Netwerk vertoont advertenties zonder targetingmethode

Vanaf 18 januari 2017 verandert Google de manier waarop de targeting van advertenties verloopt. Vanaf die datum zullen alle advertentiegroepen zonder targetingmethode weergegeven worden over het gehele Google Display Netwerk. Ook bestaande display- en videoadvertentiegroepen zonder targetingmethode zijn vanaf dan geschikt voor de weergave van advertenties.

Google Display Netwerk

Weergave advertenties over gehele Display Netwerk

Google liet het nieuws onlangs weten in een speciaal bericht op Google+. Aanleiding voor de veranderingen is volgens de zoekgigant de wens om adverteren eenvoudiger en toegankelijker te maken voor iedereen. Toch is er een risico voor wie niet oplet: advertenties zonder targetingmethode worden simpelweg aan iedereen getoond.

Momenteel worden advertentiegroepen zonder targetingmethode überhaupt niet getoond. Om een advertentiegroep weergegeven te laten worden over het gehele Google Display Netwerk, moeten adverteerders hun campagnes targeten op belangrijke factoren zoals onderwerpen, zoekwoorden en doelgroepen.

Eerder aangemaakte advertentiegroepen automatisch onderbroken

Hoewel de bovenstaande situatie binnen enkele weken belooft te veranderen, is er gelukkig weinig wat je hoeft te doen om je erop voor te bereiden. Het is niet Google’s bedoeling om mensen te misleiden en advertenties zonder targeting weer te geven zonder de uitdrukkelijke toestemming van adverteerders.

Advertentiegroepen die je voor 18 januari 2017 hebt gecreëerd, worden automatisch onderbroken zodat ze geen advertenties weergeven die je niet wilt vertonen. Ook kun je eventuele advertentiegroepen die nog niet klaar zijn zelf handmatig onderbreken. Gelukkig is het mogelijk deze in een later stadium weer te hervatten.

Kies de juiste targetingmethode voor je webshop

Wie ná 18 januari 2017 echter nieuwe advertentiegroepen aanmaakt, moet erop letten dat hij direct de juiste targetingmethode selecteert. Of je nu wel of geen targetingmethode geselecteerd hebt, Google geeft de advertenties zonder uitzondering weer. Het is natuurlijk doodzonde wanneer je advertenties worden vertoond aan de verkeerde doelgroep.

In de praktijk werkt het selecteren van een targetingmethode bijzonder eenvoudig. Heb je bijvoorbeeld een webwinkel gemaakt in fietsen? Dan wil je uiteraard advertenties weergeven op webpagina’s die te maken hebben met fietsen. Je target daarom Displayzoekwoorden zoals fietsen kopen.

Wil jij binnenkort ook je eigen webshop beginnen en heb je vragen over zoekmachine marketing? Laat je vrijblijvend adviseren door de specialisten van Webton via +32 38080242 of stel je vraag via info@webton.be.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top