Google experimenteert met nieuwe berichtfunctie voor bedrijven

De zoekresultaten zijn een middel om online gebruikers zo snel mogelijk in contact te brengen met de informatie die zij zoeken. Dat beseft ook Google, dat zich op alle mogelijke manieren inspant om dit proces zo snel mogelijk te laten verlopen. Zo is het reeds mogelijk om veel bedrijven rechtstreeks vanuit de zoekresultaten te bellen en is dit straks ook mogelijk voor het versturen van een bericht.

Select gezelschap uitgenodigd voor testfase

Een select gezelschap ondernemers werd de afgelopen tijd uitgenodigd om de nieuwe berichtfunctie te testen. Op deze pagina geeft Google meer informatie over de functionaliteit, die ervoor moet zorgen dat klanten sneller in contact komen met een bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld een webshop zijn, waarbij de klant nog snel even iets wil vragen over een product.

De zoekmachine heeft nog geen informatie naar buiten gebracht over de exacte criteria die aan deelname worden gesteld. Wel lijkt het erop dat webshops een goede kans maken, doordat deze vaak gewend zijn online snel te reageren op vragen van klanten. Maar ook restaurants hanteren vaak korte responstijden, omdat veel mensen last-minute opbellen om een reservering te plaatsen of te informeren naar het menu. Zie hieronder een screenshot van de nieuwe functionaliteit:

Google test nieuwe berichtfunctie

Google test nieuwe berichtfunctie

Snelle reactietijden vereist voor deelname

Bedrijven die deelnemen kunnen kiezen uit twee verschillende mogelijkheden om berichten te ontvangen: SMS en Google Allo. Maar let op: er wordt van je verwacht dat je snel reageert op een bericht van een gebruiker. Deelname heeft dus alleen zin als je over voldoende personeel beschikt om continu vrijwel direct te kunnen reageren.

Zoals je in bovenstaande screenshot kunt zien, wordt de gemiddelde reactietijd van het bedrijf namelijk weergegeven in de zoekresultaten. Een potentiële klant zal dus al snel voor een snellere concurrent kiezen wanneer de reactietijd van je bedrijf relatief hoog ligt. Google waarschuwt zelfs dat partijen met een hoge reactietijd verwijderd worden van deelname aan de testfase.

Ideale functionaliteit voor ambitieuze webshops

Voor ondernemers die in staat zijn snel te reageren, is de nieuwe functionaliteit een godsgeschenk. Het is een extra mogelijkheid om je in de zoekresultaten te onderscheiden van de concurrentie en kan je direct nieuwe klanten opleveren. Wil je bijvoorbeeld een webwinkel beginnen en ben je op zoek naar onderscheidend vermogen? Dan is Google’s berichtfunctie zeker een interessante optie.

Een webshop laten maken is echter één ding, een succesvolle website bouwen is iets geheel anders. Zorg er daarom voor dat je eerst de fundamentele beginselen van een goede webshop op orde hebt voordat je je verdiept in aardigheidjes zoals deze. Wanneer je website eenmaal staat, ben je er klaar voor om je klanten tegemoet te treden. Zowel online als via een SMS’je!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top