Google geeft SEO-tips voor afbeeldingen

Google heeft zijn Publicatierichtlijnen voor Google Afbeeldingen een flinke update gegeven. De nieuwe versie bevat waardevolle informatie die ervoor kan zorgen dat je afbeeldingen beter ranken en meer bezoekersverkeer naar je website opleveren. De richtlijnen zijn ook handig voor webshops die met hun productfoto’s een hogere positie in Google Afbeeldingen willen realiseren. Dit zijn Google’s beste nieuwe tips:

Google geeft SEO-tips voor afbeeldingen

Denk altijd aan de context

In SEO draait alles om context en relevantie. Optimalisatie voor Google Afbeeldingen vormt hierop geen uitzondering. Zorg er daarom voor dat de afbeeldingen op jouw website altijd relevant zijn binnen de context van de pagina. Het onderwerp van de tekst die een afbeelding omringt, gebruikt de zoekmachine om de inhoud van het plaatje te interpreteren. De omringende content heeft hiermee grote invloed op de uiteindelijke ranking van je afbeelding.

Kies de juiste plek

Voortvloeiend uit bovenstaande argumentatie, raden we aan om de plaatsing van je afbeeldingen zorgvuldig te overwegen. Een afbeelding moet niet alleen relevant zijn in een bepaalde context, maar ook ideaal gepositioneerd zijn om de relatie met de tekst voor Google te verduidelijken. Ook zaken  als de title tag, alt tag en description helpen de zoekmachine om te raden waar een plaatje over gaat.

Laat kwaliteit leidend zijn

De kwaliteit van je website in zijn geheel straalt af op alle afzonderlijke facetten. Google gebruikt de kwaliteit van je content bijvoorbeeld als onderdeel van zijn rankingproces voor afbeeldingen. Kort samengevat betekent dit: hoe beter je content, hoe beter je afbeeldingen (in potentie) kunnen ranken. Ook een factor als laadsnelheid van je site (en daarmee die van je afbeeldingen) speelt een belangrijke rol.

Geef prioriteit aan mobielvriendelijkheid

Laden jouw afbeeldingen snel en mooi in op je computer? Dan wil dit niet zeggen dat dit ook op je mobiele telefoon het geval is. Inmiddels is meer dan de helft van de websitebezoekers afkomstig van mobiele apparaten en daarom beloont Google mobielvriendelijke websites met een hogere ranking. Test daarom altijd de prestaties van je plaatjes op mobiel – zowel op het gebied van weergave als laadsnelheid.

Gebruik een goede URL-structuur

Google heeft inmiddels al lang en breed toegegeven dat het de bestandsnaam en URL van een afbeelding gebruikt om het plaatje te interpreteren en vervolgens te ranken. Heb jij door een professionele webbouwer zoals Webton een website laten bouwen? Dan beschikt jouw website zonder twijfel al over een optimale URL-structuur met duidelijke categorie- en zoektermen. Ook een WordPress-website is in dat kader een goede keuze.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top