Google geeft tips aan retailers met webshop

Google is de beroerdste niet als het aankomt op het helpen van anderen. Zo scherpt de zoekmachine continu zijn algoritmes aan om gebruikers beter op maat te bedienen en geeft het webmasters tips over het optimaliseren van de vindbaarheid van hun website. Ook voor retailers heeft het bedrijf nu adviezen om hun aantal online verkopen te verhogen.

Google geeft tips aan retailers met webshop

Praktische adviezen voor ambitieuze webwinkels

Onlangs publiceerde Google een e-book boordevol adviezen voor retailers om hun verkoopcijfers te verbeteren. Het boek is maar liefst 108 pagina’s lang en bevat de laatste inzichten uit zowel de wetenschap als de dagelijkse praktijk van de e-commerce industrie. Voor iedereen die een webshop heeft of wil beginnen, is dit boek dan ook verplichte kost.

Het boek richt zich in het bijzonder op de optimalisatie van zes deelgebieden binnen de online retail:

  • De homepage of landingspagina’s van je webwinkel
  • De menustructuur en navigatie op je website
  • Zoekfunctionaliteit voor gebruikers
  • Productinformatie, -sortering en -filtering
  • Het vergroten van de kans op conversie
  • Formulieren invullen makkelijker maken

Hoe geef ik mijn webshop de perfecte homepage en landingspagina’s?

Om je een voorproefje te geven van het boek, lichten we een passage uit die betrekking heeft op het eerste deelgebied: het verbeteren van de homepage of landingspagina’s in je webshop. Volgens Google voldoet de perfecte retailpagina aan de volgende 8 criteria:

  • Een duidelijke call-to-action above the fold (zichtbaar zonder te scrollen)
  • De call-to-action omschrijft de voordelen van jouw producten
  • Een waardepropositie above the fold (wederom voordelen benoemen)
  • Geen paginagrote interstitials (grote advertenties die de content onderbreken)
  • Geen automatische sliders of carousels (resulteren in lage doorklikratio)
  • Best verkopende productcategorieën duidelijk zichtbaar op homepage
  • Goed leesbare (product)teksten (voldoende witruimtes en grote lettertypen)
  • Social proof aanwezig (bijvoorbeeld testimonials van klanten bij producten)

Hoe verkoop ik meer met mijn webshop?

Veel van bovengenoemde tips klinken niet meer dan logisch. Maar het is verrassend hoeveel webwinkels in de praktijk niet aan bovengenoemde voorwaarden voldoen. Geldt dat ook voor jouw webshop? Dan is het zeker de moeite waard om Google’s e-book te lezen. In het boek wordt namelijk ook uitgelegd waarom bovenstaande tips zo goed werken en hoe je ze toepast op je website.

Interessant om te zien is dat veel van de principes overeenkomsten vertonen met de tactieken die je gebruikt om een website hoger in Google te laten scoren. Waar het op neerkomt is het identificeren van het einddoel van de gebruiker (in jouw situatie als retailer: een aankoop) en de reis van de bezoeker richting dit doel vervolgens zo makkelijk mogelijk maken. Samengevat is het dé manier om meer te verkopen met je webshop.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top