Google geeft voorrang aan HTTPS pagina’s

Zoals bekend heeft Google een goede gebruikerservaring hoog in het vaandel staan. Omdat een goede gebruikerservaring onlosmakelijk is verbonden met een hoge veiligheid, geeft het zoekalgoritme van Google HTTPS pagina’s op een website tegenwoordig voorrang. Wie hoog in Google wil komen, doet er dus goed aan zich in te lezen op het gebied van HTTPS.

Een veilige ervaring voor de online gebruiker

Sinds enkele weken indexeert Google standaard HTTPS pagina’s, zelfs wanneer er ook een HTTP versie van een pagina bestaat. De zoekmachine hoopt de kans op een veilige online reis van de gebruiker hiermee te vergroten. Het uiteindelijke doel is om iedereen vanuit de zoekresultaten op een webpagina te laten belanden via een beveiligde verbinding.

Een ambitieus doel, waarvoor de nodige veranderingen noodzakelijk zijn. De eerste stap richting een veilige online ervaring zet Google door alleen nog de HTTPS pagina’s te indexeren van een website die ook over HTTP varianten beschikt. De zoekmachine geeft HTTPS webpagina’s dan ook duidelijk de voorkeur boven de minder goed beveiligde HTTP pagina’s op een website.

De nieuwe maatregelen geven aan dat Google in een relatief kort tijdsbestek flinke vooruitgang heeft geboekt bij het identificeren en indexeren van HTTPS webadressen. Daar waar de zoekmachine in het verleden nog om hulp vroeg bij het herkennen en indexeren van HTTPS pagina’s, vindt het algoritme HTTPS URLs inmiddels zonder enige moeite en hulp van buitenaf.

Ranking boost in Google voor HTTPS pagina’s

Deze ontwikkeling moet echter niet worden verward met de ranking boost die HTTPS pagina’s krijgen sinds medio 2014. De nieuwe maatregel zorgt er niet voor dat HTTPS pagina’s op hogere posities belanden in de zoekresultaten dan eerder het geval was. Het betekent simpelweg dat het algoritme bij het crawlen van een website met zowel een HTTPS als een HTTP versie alleen de HTTPS URL indexeert.

In de SEO-wereld gaan er momenteel geruchten dat HTTPS nog een extra ranking boost zal krijgen ten opzichte van andere webadressen. Dit lijkt echter niet het geval te zijn. Google streeft er vooral naar minder HTTP pagina’s te hoeven indexeren, wanneer er ook HTTPS versies beschikbaar zijn van dezelfde webpagina.

Dit is wat Google zelf zegt over de aanpassingen aan het algoritme:

“Surfen op het web moet een privé aangelegenheid blijven tussen de gebruiker en de website en mag niet gevoelig zijn voor afluisterpraktijken, man-in-the-middle-aanvallen of het aanpassen van belangrijke gegevens. Dit is de reden dat we het gebruik van HTTPS sterk proberen te stimuleren.”

De eerder genoemde ranking boost voor HTTPS webpagina’s is desondanks nog vrij subtiel. Alleen wanneer alle andere ranking factoren exact hetzelfde scoren, zal een HTTPS pagina een klein ranking voordeel behalen ten opzichte van een HTTP variant.

HTTPS heeft de toekomst

De overgang van alle webpagina’s naar HTTPS lijkt echter slechts een kwestie van tijd. In juni 2015 werd een nieuwe mijlpaal bereikt, toen Google liet weten dat de 10 websites met wereldwijd de meeste zoekimpressies inmiddels allemaal zijn overgestapt op HTTPS.

Dit betekent uiteraard niet dat HTTPS een voorwaarde is om hoog te scoren in Google, maar het is wel een signaal dat de mondiale overstap op HTTPS serieuze vormen begint aan te nemen. Nu het zoekalgoritme van Google bij het indexeren van websites ook nog eens voorrang verleent aan HTTPS pagina’s, ligt het in de lijn der verwachting dat het aantal impressies van HTTPS pagina’s alleen maar verder zal toenemen. En wilt u bijvoorbeeld een eigen webshop beginnen? Dan is de veiligheid van HTTPS een absolute must.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top