Google introduceert nieuwe tools voor laadsnelheid

De laadsnelheid van websites is steeds bepalender voor de positie ervan in Google. Dat blijkt niet alleen uit onafhankelijk onderzoek, maar wordt ook onomwonden naar buiten toe gecommuniceerd door de zoekmachine zelf. Om webmasters te helpen de laadsnelheid van hun site in kaart te brengen en te verbeteren, heeft Google nu twee nieuwe tools uitgebracht.

Google ontwikkelt nieuwe tools voor verbeteren laadsnelheid

Wat is de Speed Scorecard?

De eerste tool is de zogenaamde Speed Scorecard, die vooral dient als hulpmiddel om de snelheid van je eigen site te vergelijken met die van de concurrentie. Per branche verschilt de laadsnelheid van websites behoorlijk (in de webdesign sector laden websites logischerwijs gemiddeld sneller in dan in de bouwsector), waardoor een vergelijking met de directe concurrent niet altijd representatief is.

Google probeert dit op te lossen in de vorm van een objectieve en eenvoudig bruikbare tool. De Speed Scorecard analyseert de gemiddelde laadsnelheid van duizenden websites uit maar liefst twaalf verschillende landen. Hiermee ontstaat er een duidelijk beeld van de snelheid zoals de gemiddelde bezoeker die op jou website ervaart ten opzichte van andere.

Het gebruik van de Speed Scorecard is bijzonder eenvoudig. Voer de URL van je eigen website en eventueel die van sites waarmee je deze wilt vergelijken in. Je krijgt vervolgens een overzichtelijke lijst gepresenteerd, waarin alle websites zijn gerangschikt op laadsnelheid (de snelste staat bovenaan). Hou er rekening mee dat 5 seconden de maximaal acceptabele laadsnelheid op een 3G-verbinding is, ten opzichte van 3 seconden op een 4G-verbinding.

Wat is de Impact Calculator?

De andere nieuwe tool die Google introduceert is de zogenaamde Impact Calculator. Deze tool meet hoeveel potentiële winst je website kan boeken door het behalen van een hogere laadsnelheid. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts één seconde vertraging in laadtijd al kan laden tot een vermindering van conversies van maar liefst 20%.

In de praktijk betekent dit dat 1 op de 5 bezoekers besluit af te haken als jouw website langer inlaadt dan wenselijk. Dit gaat blijkbaar niet alleen ten koste van de gebruiksvriendelijkheid (en je positie in Google), maar ook van de subjectieve betrouwbaarheid van je merk. Een snellere website kan daardoor leiden tot een aanzienlijk hogere conversieratio.

Net als de Speed Scorecard, is de Impact Calculator bijzonder makkelijk in het gebruik. Voer simpelweg de gevraagde variabelen in, zoals je aantal maandelijkse websitebezoeken, het gemiddelde aankoopbedrag en je huidige conversieratio. Met een simpele slider zie je vervolgens hoe een hogere laadsnelheid (per seconde tijdswinst) je conversieratio positief beïnvloedt.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top