Google is benieuwd naar jouw SEO-vragen

In het verleden liepen er korte lijnen tussen Google en de SEO-community. Regelmatig werden vragen van webmasters over zoekmachine optimalisatie beantwoord door Google’s directeur webspam Matt Cutts. Sinds die het bedrijf verliet, kwamen ook zijn kenmerkende korte vraag-antwoordvideo’s te vervallen. Die leemte hoopt de zoekgigant nu weer op te vullen.

 

Google overweegt nieuwe videoserie met SEO-vragen

Korte videosessies voor meer wederzijds begrip

Als je op internet zoekt, vind je nog steeds de vele video’s waarin Cutts vragen beantwoordt van kijkers. Deze vraag-antwoordsessies leidden altijd tot een zeer interessante dynamiek. Enerzijds raakte Google beter op de hoogte van de vragen die leefden in de SEO-community en anderzijds kregen webmasters meer inzicht in de richtlijnen achter het beleid van de zoekmachine.

Sinds het vertrek van Cutts heeft Google geprobeerd de korte videosessies te vervangen door 1 uur lange webmasters hangouts. Wat is echter gebleken: het is juiste de korte duur van de Q&A-video’s van Cutts die het format zo populair maakte. Daarnaast kon je alleen deelnemen aan de hangouts als je was ingelogd onder een Google-account.

Anoniem SEO-vragen stellen aan Google

Omdat de webmaster hangouts toch geen doorgaand succes bleken, overweegt Google nu wederom korte vraag-antwoordvideo’s op te gaan nemen. Het bedrijf vraagt SEO-specialisten hun prangende vragen op het gebied van zoekmachine marketing in te zenden en wie weet wordt er een nieuwe video aan gewijd.

Er is Google veel aan gelegen deelname laagdrempeliger te maken dan bij webmaster hangouts en daarom is de vraag het enige invoerveld dat verplicht ingevuld moet worden. Naam en locatie zijn optioneel in te vullen en daarmee is het geen probleem om vragen anoniem in te sturen. Het bedrijf hoopt hierdoor zoveel mogelijk reacties binnen te krijgen.

Vragen over eigen website niet beantwoord

Het stellen van vragen die specifiek over je eigen website of webshop gaan heeft weinig zin. Google geeft duidelijk aan dat sitespecifieke vragen niet beantwoord zullen worden in de nieuwe videoserie. Het bedrijf wil vooral antwoord geven op de meer algemene vragen die leven onder veel webmasters en SEO-professionals.

Of de videoserie ook daadwerkelijk doorgang vindt, valt overigens nog te bezien. Het bedrijf laat weten dat het de creatie van de video’s sterk overweegt en waarschijnlijk hangt het lot van het nieuwe format mede af van de vragen die de komende weken binnen komen rollen. Heb jij als SEO-specialist of webmaster ook een prangende vraag? Dit is je kans om hem rechtstreeks aan Google te stellen!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top