Google laat mobielvriendelijkheid zwaarder wegen

Ongeveer een jaar geleden introduceerde Google een nieuwe mobielvriendelijke algoritme update. De update bleef zeker niet onopgemerkt en had wereldwijd een grote invloed op mobiele zoekopdrachten. Dit blijkt echter nog maar het begin, want vanaf mei laat de zoekgigant mobielvriendelijkheid zwaarder meewegen als ranking signaal.

Betere ervaring voor mobiele gebruikers in Google

Volgens Google is de update bedoeld om mobiele gebruikers een nog betere online ervaring te bieden. Het bedrijf stelt dat het vinden van waardevolle en relevante informatie niet afhankelijk mag zijn van het gebruikte apparaat. Elke gebruiker heeft recht op de best mogelijke informatie, of hij nu een laptop, tablet of telefoon gebruikt.

Eigenlijk mag het dan ook geen verrassing heten dat Google mobielvriendelijkheid steeds zwaarder laat wegen. De zoekmachine is van zins de aangekondigde update in mei door te voeren. Websites die nog niet goed aangepast zijn voor gebruik op mobiele apparaten, hebben hierdoor nog de mogelijkheid hun webdesign te optimaliseren.

Mobielvriendelijke website steeds belangrijker voor ranking in Google

Mobielvriendelijke website steeds belangrijker voor ranking in Google

Websites die al wél hebben geïnvesteerd in een mobielvriendelijk design, hebben uiteraard niets te vrezen van de op handen zijnde update. Hoewel mobiele compatibiliteit een steeds belangrijker rol gaat vertolken, is gebruikersintentie voor Google nog altijd het leidende criterium. Hierdoor zal een niet-mobielvriendelijke website die geweldige content levert, nog altijd goed kunnen ranken.

Mobielvriendelijkheid van toenemend belang voor SEO

Feit is echter wel dat steeds meer websites tegenwoordig investeren in kwalitatief hoogwaardige content en zoekmachine optimalisatie. De mobielvriendelijkheid van een site kan hierdoor het verschil betekenen tussen een plaatsing in de top 3 van Google of een positie daaronder. Dit zal een enorm verschil in bezoekersverkeer betekenen.

Het is dan ook sterk aan te bevelen voor webmasters om hun website vóór de update in mei zo mobielvriendelijk mogelijk te maken. Responsive webdesign is dé methode bij uitstek om een website goed weergegeven te laten worden op een diversiteit aan mobiele apparaten. Een responsive site schaalt zich namelijk automatisch naar het gebruikte schermformaat.

Goed op de toekomst voorbereid met responsive webdesign

Google helpt webmasters graag bij het mobielvriendelijk maken van hun website en heeft hiervoor speciale handleidingen beschikbaar gesteld. Zo kunnen webmasters de mobielvriendelijkheid van hun website testen met de Mobielvriendelijke test en vervolgens het stappenplan Mobielvriendelijke websites volgen.

Wat het uiteindelijk effect van de algoritme update is, zal de toekomst uitwijzen. Momenteel scoren veel niet-mobielvriendelijke sites nog altijd relatief hoog op mobiele zoekopdrachten. Verwacht wordt dat de update hier verandering in zal brengen. Is uw website nog niet mobielvriendelijk? Dan is het de hoogste tijd voor een responsive webdesign!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top