Google Lens maakt van je camera een zoekmachine

De afgelopen dagen vond in Californië de Google I/O conferentie 2017 plaats. Ook dit jaar werden er op deze jaarlijkse bijeenkomst voor ontwikkelaars weer diverse nieuwe innovaties aangekondigd. Misschien wel de meest opvallende is Google Lens, een nieuwe technologie die van je smartphonecamera een heuse zoekmachine maakt. Hieronder vertellen wij je alles wat je moet weten.

Google Lens maakt van je camera een zoekmachine

Automatische herkenning van objecten

Na afloop van de conferentie werd er door aanwezigen vooral nagepraat over de aankondiging van Google Lens. Deze functie komt binnenkort naar Android en belooft de manier waarop wij online informatie zoeken behoorlijk te veranderen. Een zoekopdracht intypen in de browser is namelijk niet langer noodzakelijk.

Wil je iets weten over een bepaald object in je omgeving? Maak er met je telefoon een foto van en Google Lens herkent het voorwerp op de afbeelding. Vervolgens voert de technologie automatisch een zoekopdracht in Google uit. Richt je telefoon bijvoorbeeld op een boom en op je scherm verschijnt direct welke boom dat is.

Mogelijke toepassingen schier eindeloos

Voor deze techniek zijn natuurlijk tal van toepassingen denkbaar. Op de conferentie gaf de zoekgigant uiteenlopende voorbeelden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een foto te nemen van een restaurantmenu in een buitenlandse taal, waarna je telefoon het menu direct vertaalt. Dat geldt overigens niet alleen voor de gerechten, maar ook voor de bijbehorende afbeeldingen.

Google Lens krijgt daarnaast een koppeling met andere diensten zoals Google Maps en Google Mijn Bedrijf. Hierdoor zie je zaken zoals openingstijden, contactinformatie en klantervaringen zodra je de camera op een bedrijfsvestiging richt. Dit illustreert eens te meer het belang voor een modern bedrijf om aanwezig te zijn op deze online platforms.

Google Lens sluit aan op augmented reality trend

De nieuwe ontwikkelingen vanuit Google passen geheel in de recente trend van augmented reality, waarbij er een virtuele laag informatie over de echte wereld wordt gelegd. Zeker in combinatie met een speciale AR-bril, biedt dit in de toekomst vrijwel eindeloze mogelijkheden.

Kijken naar een object in combinatie met een spraakopdracht is dan al voldoende om de informatie direct op je brillenglazen gepresenteerd te krijgen. De bril moet in dat geval wel zijn uitgerust met een minuscule camera en microfoon.

Wat de gevolgen van deze ontwikkelingen voor zoekmachine optimalisatie zijn, zal nog moeten blijken. Een ding is zeker: hoog in de zoekmachine komen wordt belangrijker dan ooit tevoren. Door het gemak van Google Lens, zal het aantal zoekopdrachten waarschijnlijk alleen maar toenemen.

Gebruik daarom technieken zoals content marketing en het opbouwen van backlinks om een duurzame positie in de zoekresultaten veilig te stellen. Meer weten? Stel je vraag via info@webton.be of bel ons op +32 38080242.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top