Google Shopping nu nóg beter door nieuwe functionaliteiten

Mobiele bezoekers van websites nemen zienderogen toe en dat geldt daarmee ook voor het aantal mobiele aankopen bij webwinkels. Steeds vaker doen mensen op hun mobiele telefoon vooronderzoek naar producten via zoekmachines zoals Google, waardoor een prominente aanwezigheid hierin voor webshops van toenemend belang is.

Google Shopping biedt nieuwe functionaliteiten

Ook de welbekende Google Shopping-advertenties spelen hierdoor een belangrijke rol in de aankoopbeslissingen van gebruikers. Retailers maken reeds gretig gebruik van dit platform en behalen successen door te adverteren op de juiste producten. Dat wordt nu bovendien nóg gemakkelijker, want Google Shopping heeft een aantal nieuwe functionaliteiten:

Meer informatie over producten

Een enkele Google Shopping-advertentie biedt tegenwoordig meer productinformatie dan ooit tevoren. De carousel in de zoekresultaten bevat productkaarten die inmiddels beschikken over een speciale Quick View-knop. Hierop klikken voorziet de gebruiker van informatie als:

  • Een grotere productafbeelding
  • Een duidelijke omschrijving van het product
  • Ervaringen van andere gebruikers
  • Reputatie van de webwinkel
  • Eventuele aanbiedingsprijs

Als gebruikers langs deze informatie verder naar beneden scrollen, krijgen ze informatie over gerelateerde interessante producten.

Meer informatie in het kennisvenster

Het kennisvenster is een onderdeel dat steeds prominenter naar voren komt in de zoekresultaten van Google. In dit venster vinden gebruikers onder meer productafbeeldingen, productvideo’s, productomschrijvingen en ervaringen van andere kopers. Ook eventuele andere beschikbare informatie wordt in dit kader vaak getoond.

Bovenstaande is voornamelijk het geval als gebruikers zoeken op een specifiek omschreven product. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zoekopdracht in de vorm van ‘merknaam + productnaam’. Als mensen minder specifiek zoeken en de zoekopdracht overeenkomt met een brede productcategorie, geeft Google de voorkeur aan koopgidsen om te helpen in het oriëntatieproces.

Meer vergelijkingsmogelijkheden

Productgerelateerde zoekopdrachten met het woord ‘beste’ erin zijn sinds jaar en dag ruim vertegenwoordigd onder zoekmachinegebruikers. In het bijzonder seizoensafhankelijke zoekopdrachten met dit woord erin zijn in de afgelopen jaren volgens Google met meer dan de helft gestegen.

Natuurlijk is het mogelijk om het beste product te kiezen op basis van beoordelingen van andere mensen, maar Google wil gebruikers meer mogelijkheden bieden. Daarom is het in de zoekmachine nu mogelijk om verschillende producten naast elkaar te vergelijken. Getoond worden belangrijke aspecten zoals productprijzen, specificaties en reviews van eerdere kopers. Ook attendeert Google de gebruiker automatisch op eventuele nieuwe beschikbare versies van een product.

Op dit moment zijn de nieuwe functionaliteiten alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten, maar de verwachting is dat Europa snel volgt.

Wil jij als retailer ook het maximale uit je webwinkel halen, maar is je webshop niet meer van deze tijd? Laat dan een nieuwe bouwen door de specialisten van Webton. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden voor een professionele webwinkel via +32 38080242 of mail naar info@webton.be.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top