Google steeds groter in advertentiemarkt

Dat Google’s rol in de advertentiemarkt bijzonder groot is, was al langer bekend. Uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau eMarketer blijkt nu echter dat het aandeel van de zoekgigant alleen maar stijgt. Dat is niet alleen goed nieuws voor het bedrijf zelf, maar ook voor alle adverteerders die gebruik maken van AdWords.

Google groeit in advertentiemarkt

Aandeel in online advertentiemarkt blijft groeien

Hoe groter het percentage advertenties is dat Google vertegenwoordigt binnen de advertentiemarkt, hoe meer consumenten hieraan worden blootgesteld. Vorig jaar zat Google nog op 75,8%, een cijfer dat dit jaar al gestegen is naar 77,8%. Analisten voorspellen dat het bedrijf in 2019 maar liefst 80% van de wereldwijde online advertentiemarkt in handen heeft.

Die snelle groei legt de techgigant overigens geen windeieren. De omzet stijgt namelijk nog veel harder dan het aandeel in de advertentiemarkt. Daar waar het bedrijf via het innovatieve AdWords afgelopen jaar een omzet van zo’n 23 biljoen euro wist te realiseren, zal dit in 2019 maar liefst 34 biljoen euro zijn. En dat de omzet in de jaren erna door zal groeien, lijdt bij experts geen enkele twijfel.

Concurrentie heeft het moeilijk

Het komt dan ook niet als een verrassing dat Google’s groei in de markt van online advertenties naar verwachting nog vele jaren door zal zetten. Hoewel dit goed nieuws is voor de onderneming en haar adverteerders, betekent het een onheilstijding voor verschillende concurrenten die in dezelfde markt actief zijn.

Met name bedrijven zoals Microsoft, Yelp en AOL verliezen steeds meer terrein ten opzichte van Google. In 2019 wordt voor deze ondernemingen een marktaandeel van respectievelijk 6,6%, 5,8% en 1,1% voorspeld. Dat is teleurstellend, want een merk als Microsoft weet met zoekmachine Bing juist geleidelijk iets meer marktaandeel te veroveren.

Mobiel zoeken belangrijke reden achter groei

De enige partijen in de advertentiemarkt die, naast Google, een beetje groei doormaken in de komende jaren zijn Yelp en Amazon. Met een marktaandeel van respectievelijk 5,8% en 2,2% gaat het zeker niet om een spectaculaire groei, maar toch mogen deze bedrijven blijven hopen op een sterkere concurrentiepositie in de toekomst.

Ze zullen dan wel een manier moeten vinden om Google te verslaan, want onder het succes van dat bedrijf ligt een stevig fundament. Volgens de analisten van eMarketer is het met name Google’s dominantie in de markt van mobiel zoeken, die zorgt voor het grote aandeel in de advertentiemarkt.

Consumenten gebruiken steeds vaker hun smartphone om zaken op te zoeken, van details over een product tot een routebeschrijving naar een bepaald adres. Adverteerders die hoog in de mobiele zoekresultaten staan, profiteren net als Google van deze ontwikkeling.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top