Google stopt met Google+

Het sociale netwerk Google+ heeft nooit echt goed gelopen. Met de moordende concurrentie van platformen als Facebook, Twitter en Instagram was de belangstelling van consumenten simpelweg te laag. Er was dan ook niet veel voor nodig om Google de stekker uit het project te laten trekken. Dat is nu gebeurd naar aanleiding van een datalek dat zo lang mogelijk verborgen is gehouden.

Google stopt met Google+

Honderdduizenden Google+-accounts kwetsbaar

Begin 2018 zette Google een onderzoek in gang naar de toegang tot Google-accounts, Android-apparaten en apps via API’s. Al snel vonden de onderzoekers een bug in de Google+ People-API, die ontwikkelaars buiten Google om toegang gaf tot profieldata en publieke informatie van vrienden van personen.

Op deze manier konden kwaadwillenden via apps van derden toegang krijgen tot persoonlijke gegevens die door gebruikers waren afgeschermd. Denk hierbij onder meer aan namen, emailadressen, beroepen en relaties. Google concludeerde nuchter dat de API teveel data kon opvragen, maar de implicaties deden niet onder voor die van het Cambridge Analytica-schandaal.

Nieuw privacyschandaal in de maak

Google heeft er namelijk twee weken over gedaan om het datalek sinds de ontdekking te verhelpen. Hoe lang kwaadwillenden er voor die tijd misbruik van hebben gemaakt blijft gissen. Al snel dringt de vergelijking met Cambridge Analytica zich op omdat ook daar een app van derden aan de basis lag van het uitlekken van gevoelige persoonlijke informatie.

Bovendien was de communicatie van Google rondom het probleem net zo slecht als die van Facebook destijds. Enigszins gered werd het bedrijf doordat de nieuwe privacywetgeving van de EU pas twee maanden na ontdekking van het lek werd ingevoerd. Anders waren de gevolgen voor het bedrijf nog veel groter geweest – omdat het dan niet had voldaan aan de eisen van de EU.

Google+ stopt voor consumenten

Het schandaal blijkt voor Google de druppel die de emmer doet overlopen. Het bedrijf besluit het kwakkelende Google+ naar aanleiding van de recente ontwikkelingen nu helemaal voor consumenten te sluiten. Dit zal niet van de ene op de andere dag gebeuren maar in de komende 10 maanden geleidelijk worden doorgevoerd.

Google benadrukt dat Google+ vooralsnog wel blijft bestaan voor enterprisegebruikers, een doelgroep die veel vaker dan particuliere doelgroepen gebruik maakt van het platform. Of de zoekmachinegigant in de toekomst nog stappen op het vlak van social media wil zetten om de hegemonie van andere platforms te doorbreken is op dit moment niet bekend.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top