Google test eindeloos scrollen in mobiele zoekresultaten

Google staat erom bekend regelmatig te experimenteren met nieuwe functionaliteiten in de zoekmachine. Op basis van de hiermee vergaarde gebruikersdata bepaalt het bedrijf of het nieuwe concept potentie heeft. Onlangs was de zoekgigant weer bezig met een nieuwe test: een functie voor eindeloos scrollen in de mobiele zoekresultaten.

Google test eindeloos scrollen in mobiele zoekresultaten

Meeste aandacht gaat uit naar bovenste zoekresultaten

In de huidige zoekresultaten kan de gebruiker naar een andere pagina gaan door op het paginanummer of de knop ‘Volgende’ te klikken. De ervaring leert echter dat dit procentueel zeer weinig gebeurt. 30% van de zoekresultaten ontvangt überhaupt geen kliks, want de meeste gebruikers vinden het antwoord op hun vraag in de top 3 van de zoekresultaten.

Zij kijken met minder interesse naar de snippets daaronder en al helemaal niet naar die op de volgende pagina. Dat verklaart waarom het voor bedrijven tegenwoordig zo belangrijk is om op de absolute topposities in Google te bivakkeren; alleen die leveren een interessante Click Through Rate op.

Heb je bijvoorbeeld een webshop laten maken? Dan is het zinloos om hoge bezoekersaantallen via de organische zoekresultaten na te streven, zonder dat je investeert in optimalisatietechnieken zoals linkbuilding. Alleen op die manier is het nog mogelijk bovenaan in Google te komen.

Test met eindeloos scrollen in mobiele zoekresultaten

In het licht van bovengenoemde ontwikkelingen, is het interessant om te zien dat Google experimenteert met andere manieren om minder hoog rankende pagina’s onder de aandacht te brengen. Onlangs maakten verschillende gebruikers melding van een test, waarbij in de zoekresultaten een ‘Zie meer zoekresultaten’-knop de conventionele paginanummering en ‘Volgende’-knop verving.

De test zorgde ervoor dat het in principe mogelijk werd om eindeloos naar beneden te scrollen in de zoekresultaten. Eens in de zoveel tijd hoefde dan alleen geklikt te worden op de ‘Zie meer zoekresultaten’-knop. Tot op heden is het experiment alleen nog gesignaleerd in de mobiele zoekresultaten.

Eventuele gevolgen voor SEO en doorklikratio

De test van Google is des te interessanter, omdat kleine psychologische details in de wereld van conversie en SEO vaak het verschil blijken te maken. Direct uitklapbare content in de vorm van een ‘Lees meer’-knop nodigt uit om snel verder te klikken, terwijl de drempel hoger ligt om door te klikken naar een andere pagina die helemaal opnieuw moet inladen.

Met de test van de ‘Zie meer zoekresultaten’-knop kan Google dus beoordelen of dit leidt tot meer kliks op lager rankende pagina’s in de zoekresultaten. Zoals gebruikelijk, doet het bedrijf geen mededelingen over het eventuele succes van het experiment. Of dit een functie wordt die we in de toekomst permanent in de zoekresultaten kunnen verwelkomen, blijft dus afwachten.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top