Google test experimenteel advertentieprogramma

Google voert binnenkort misschien een ingrijpende verandering door in AdWords. In een nieuw experiment creëert het techbedrijf automatisch nieuwe advertenties voor adverteerders en zet deze ook direct online. De bedoeling van de nieuwe functionaliteit, genaamd Ads Added, is om de prestaties van de advertenties te verbeteren.

Volgens Google kan het toevoegen van meer advertenties aan advertentiegroepen de klikratio met wel 5 tot 15 procent verbeteren. De automatisch gecreëerde variaties zijn gebaseerd op de informatie in de bestaande advertenties, zoals de titel, omschrijving, extensies en content op de landingspagina.

Ads Added

Automatische implementatie reden voor kritiek

Hoewel Google het testprogramma ontwikkelt met de beste bedoelingen, zijn marketeers bezorgd over de gevolgen ervan. Met name het feit dat nieuwe advertenties onder andere worden gebaseerd op informatie op landingspagina’s, baart specialisten zorgen. Hierdoor kunnen advertenties namelijk een onwenselijke inhoud krijgen.

Ook het feit dat de nieuwe advertenties automatisch live gaan, is aanleiding voor kritiek. Veel adverteerders hebben strenge communicatieve richtlijnen, waarvan AdWords simpelweg niet op de hoogte kan zijn. Hierdoor bestaat het risico dat een organisatie niet langer met een eenduidige manier van communiceren naar buiten treedt.

Ads Added tijdelijk pauzeren of uitschakelen

Gelukkig is het mogelijk om de nieuwe Ads Added functionaliteit te pauzeren of geheel uit te schakelen. Hiervoor hoef je alleen een formulier in te vullen. De kans is zeer groot dat vrijwel alle professionele marketeers hier gebruik van maken. Die weten immers precies wat ze doen en willen volledige controle over hun campagnes behouden.

De functionaliteit is wellicht wél nuttig voor de groep beginnende adverteerders die nog zelf zijn AdWords-account beheert. Voor deze personen valt nog vaak veel winst te boeken in de prestaties van advertenties. Ook wijzen de automatisch gecreëerde varianten deze groep erop dat het zo zijn nut heeft om regelmatig nieuwe advertenties te testen.

Potentieel waardevolle toevoeging aan PPC

Of je het er nu mee eens bent of niet: deze wijze van adverteren vormt volgens experts waarschijnlijk de toekomst van Pay Per Click (PPC). Met name in het midden- en kleinbedrijf wordt veel geadverteerd, zonder dat de advertenties goed geoptimaliseerd zijn. Dit is natuurlijk uitermate zonde van de investering.

Google’s poging om adverteerders te helpen, is dus niet geheel onlogisch. Wie geen strikte communicatieve richtlijnen voor zijn bedrijf hanteert, kan er dus zeker baat bij hebben. Het enige puntje van kritiek is het automatische karakter van de implementatie. Als Google dat verandert, vormt Ads Added een waardevolle toevoeging aan AdWords.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top