Google test nieuwe look voor mobiele zoekresultaten

Als er één onderneming is die constant hamert op gebruiksvriendelijkheid, dan is het Google. Een goede user experience staat in de beleving van het bedrijf centraal en dit komt onder meer tot uiting in regelmatige designupdates van de zoekresultaten. Omdat de mobiele zoekresultaten hiervan een steeds belangrijker onderdeel vormen, heeft Google hiervoor onlangs weer een nieuw ontwerp gelanceerd.

Mobiele zoekresultaten

Hoe ziet het nieuwe ontwerp van de mobiele zoekresultaten eruit?

Sommige ontwerpen zijn trendsettend, terwijl andere de trend juist volgen. Het laatste is van toepassing op Google’s nieuwe design voor de zoekresultaten, want dit vertoont een opvallende gelijkenis met de vormgeving van de apparaten waarop deze zoekresultaten worden bekeken. Dat betekent vloeiende, afgeronde hoeken, zoals reeds onder meer bekend van iPhones en Samsung -telefoons.

De belangrijkste elementen waarin het afgeronde design terugkomt, zijn voorheen vierkante items zoals search cards en de boxes die zich daarin bevinden. Het ontwerp lijkt een bewuste keuze van Google om meer uniformiteit te creëren in de presentatie van de zoekmachine en het mobiele device waarop deze wordt gebruikt.

De invloed van kleurgebruik

Een ander opvallend aspect in het nieuwe design van Google is het andere gebruik van kleuren. Daar waar de kleur van hyperlinks in het verleden een wat donkerder tint blauw was, zijn ze nu iets lichter van kleur. Kenners speculeren dat dit niet alleen aangenamer is voor het blote oog, maar hierdoor ook indirect kan leiden tot een hogere doorklikratio.

Die kans op een hogere doorklikratio wordt dan wel gespreid over alle fragmenten in de zoekresultaten, waardoor de precieze gevolgen ervan lastig te voorspellen zijn. Ook de traditioneel oranje reviewsterren in de Structured Data Markup van Google Mijn Bedrijf-pagina’s hebben een kleurverandering ondergaan en zijn nu geel. Wederom dus de keuze van Google voor een lichtere kleur.

Wat zijn de gevolgen voor mijn website?

De gevolgen van de veranderingen in vorm en kleur zijn vooralsnog onduidelijk en moeten in de toekomst blijken. Wel is duidelijk dat designaspecten zoals kleurgebruik een grote invloed hebben op de onderbewuste keuzes van gebruikers. Hierdoor kan het zomaar zijn dat het effect van zaken als search boxes en reviewsterren ietwat verandert.

Google heeft de verandering zelf nog niet officieel bekendgemaakt en dat betekent dat de gewijzigde presentatie ook tijdelijk van aard kan zijn. Een ding is in elk geval zeker: Google’s app en desktopsite hebben niet dezelfde wijzigingen ondergaan. Zoals steeds vaker het geval is, test de zoekmachine dus specifiek voor de mobiele zoekresultaten. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top