Google test nieuwe weergave reviews in zoekresultaten

Google staat erom bekend continu te experimenteren. Regelmatig test de zoekgigant nieuwe manieren om de zoekresultaten nog gebruiksvriendelijker te maken. Vaak zijn deze experimenten tijdelijk, maar bij succes wordt een maatregel soms definitief geïmplementeerd. Momenteel test het bedrijf een nieuwe weergave van de zoekresultaten, waarbij reviews van derden een betere zichtbaarheid krijgen.

Google+ en Google Maps domineren lokale zoekresultaten

Van oudsher toont Google altijd reviews van eigen platforms wanneer gebruikers een locatiegebaseerde zoekopdracht invoeren. Beoordelingen zijn in vrijwel alle gevallen afkomstig van Google+ of Google Maps. Dit kwam het bedrijf op veel kritiek te staan, omdat het zijn machtspositie zou misbruiken om eigen platforms de voorkeur te geven in de zoekresultaten.

Reviews van andere websites, zoals bijvoorbeeld van de bekende website Booking.com, waren hierdoor nauwelijks zichtbaar en hoger scoren in de lokale zoekresultaten bleek lastig. Hier belooft in de toekomst wellicht verandering in te komen, want momenteel test Google een betere weergave van andere reviewwebsites in de zoekresultaten.

Meer ruimte in zoekresultaten voor externe reviews

Meer ruimte in zoekresultaten voor externe reviews

Nieuwe test geeft externe reviewwebsites meer kans

De test gaat allerminst ten koste van Google’s eigen platforms, want deze krijgen nog altijd een prominente positie in de zoekresultaten toebedeeld. Pal daaronder worden inmiddels echter de beoordelingen van andere reviewwebsites weergegeven, waardoor deze niet langer in betrekkelijke anonimiteit verblijven.

In de huidige test geeft Google twee gebruikersbeoordelingen per extern reviewplatform weer. Daaronder staat een link naar de reviewsite in kwestie, zodat de gebruiker indien gewenst meer beoordelingen op deze website kan lezen. Dit zorgt ervoor dat de concurrentiepositie in de zoekresultaten van dergelijke websites aanmerkelijk is verbeterd.

Definitieve implementatie in zoekmachine nog onzeker

Momenteel is de test alleen van toepassing op beoordelingen voor hotels, maar de verwachting luidt dat Google dit bij succes in de toekomst wellicht ook uitbreidt naar andere sectoren. Bedrijven reageren vooralsnog positief op het laatste experiment van de zoekmachine. Meer kans om hoog in Google te ranken is immers voor ieder bedrijf gunstig.

Of de test uiteindelijk definitief wordt doorgevoerd, valt nog te bezien. Tot op heden heeft Google nog geen officiële uitlatingen gedaan over de veranderde weergave van beoordelingen in de zoekresultaten. Totdat het bedrijf ervoor kiest om dit te doen, blijft het dan ook een kwestie van speculeren.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top