Google update Search Quality Rating Guidelines

De Search Quality Rating Guidelines van Google zijn een handboek met kwaliteitsrichtlijnen voor beoordelaars van de zoekresultaten. Deze mensen beoordelen op verzoek van Google de kwaliteit van webpagina’s met hoge posities in de zoekmachine. Daarmee testen zij in feite de effectiviteit van de zoekmachinealgoritmes. Onlangs heeft Google de richtlijnen weer aangepast.

Google update Search Quality Rating Guidelines

Reputatie van contentmakers steeds belangrijker

De meest opvallende verandering in de richtlijnen is de beoordeling van websites. Niet alleen de reputatie van het domein wordt meegenomen in de afweging, maar ook de auteurs van de content die op de site aanwezig is. Dat betekent een potentieel rankingnadeel voor websites die weliswaar een Over Ons- of Teampagina hebben, maar weinig aandacht besteden aan auteursbiografieën.

In een tijd waarin Google sowieso al waarschuwt voor gastbloggen, betekent dit een extra risico voor websites die content van externe auteurs plaatsen – het is immers maar de vraag hoe het zoekalgoritme de online reputatie van die auteur beoordeelt. Tegelijkertijd kan het ook een voordeel zijn: laat een bekende auteur voor je schrijven en je content stijgt in de zoekresultaten.

Deze nieuwe richtlijn van Google geldt overigens niet alleen voor auteurs van geschreven content, maar ook voor de makers van andere contentsoorten zoals video’s en berichten op social media. De zoekmachine verschuift de beoordeling van reputatie steeds meer van domeinen naar personen, omdat de authenticiteit hiervan beter verifieerbaar is.

Strijd tegen clickbait en overoptimalisatie

Naast bovengenoemde wijziging in de richtlijnen heeft Google ook andere veranderingen doorgevoerd. Een daarvan is in de strijd tegen spam die het bedrijf al sinds jaar en dag voert. Hiertoe rekent Google tegenwoordig zelfs websites die misleidende titels voor hun content hanteren in de zoektocht naar zoveel mogelijk kliks.

De beoordelaars die namens Google de zoekresultaten beoordelen kijken hierdoor met extra aandacht naar sites die de zoekmachinealgoritmes succesvol weten te misleiden. Niet alleen sites met ‘clickbait’ titels, maar ook sites met overgeoptimaliseerde content boordevol zoekwoorden lopen hierdoor in toenemende mate het risico lager te ranken.

Google streeft nog altijd een belangrijk doel na: relevantie. Hoe beter de content in de zoekresultaten antwoord geeft op de vraag van de zoekmachinegebruiker, hoe effectiever de zoekmachinealgoritmes hun werk doen. Elke site die niet de focus legt op kwaliteit bij het creëren van content hanteert daarom een strategie die niet toekomstbestendig is.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top