Google update Test My Site

Heb jij onlangs een WordPress site laten bouwen door een professioneel webdesignbureau? Dan mag je ervan uitgaan dat de site snel inlaadt op zowel desktop als mobiel. Als dat niet het geval is, verlies je namelijk bezoekers voor elke seconde dat de site langer laadt. Om dat proces nu nog inzichtelijker te maken, heeft Google een update uitgebracht voor zijn Test My Site tool.

Test My Site

Snelle site vereist door toegenomen mobiel gebruik

De Test My Site tool is een van Google’s hulpmiddelen om te bepalen of jouw site aan de moderne snelheidseisen voldoet. Die eisen zijn flink toegenomen, nu meer dan de helft van de bezoekers tegenwoordig afkomstig is van mobiele apparaten. Deze mensen zijn lang niet altijd verbonden met een WiFi-netwerk, waardoor de snelheid afhankelijk is van een 4G-, 3G- of andere verbinding.

Zelf laat Google weten dat tot 2020 meer dan 70% van de mobiele gebruikers een 3G- of zelfs nog langzamere verbinding gebruikt. Let wel: deze cijfers zijn wereldwijd, dus in ontwikkelde landen als Nederland en België ligt dit percentage zeer waarschijnlijk lager. Maar ook voor gebruikers in de Benelux geldt dat jouw website trager inlaadt via een mobiele verbinding.

Elke extra seconde tijdens inladen klikken bezoekers weg

Het is daarom zaak een moderne, responsive en snelle website te laten maken en daarbij te kiezen voor snelle en betrouwbare webhosting. Je site kan er immers nog zo mooi uitzien; als het inladen een eeuwigheid duurt, haken elke seconde nieuwe bezoekers af. Dat is bovendien funest voor je rankings, want Google signaleert de hoge Bounce Rate en lage Time On Site op je pagina’s.

Om je te motiveren om je sitesnelheid constant in de gaten te houden, heeft Google een update uitgebracht voor de Test My Site tool. Naast het standaard overzicht met snelheidsresultaten, krijg je nu namelijk ook te zien hoeveel bezoekers je hebt verloren op basis van de laadsnelheden van je pagina’s. Het concrete inzicht hierin werkt erg stimulerend voor webmasters om iets aan de snelheid te doen.

Ook conversie omhoog door hogere snelheid

Dat is ook nodig, want volgens Google daalt de conversie met maar liefst 20% voor elke extra seconden die het duurt om een pagina in te laden. Andersom geldt dus ook dat je spectaculaire resultaten kunt bereiken als je de laadsnelheid van je website verbetert. In een blogbericht noemt Google een voorbeeld van een bedrijf dat zijn verkoopcijfers heeft verdubbeld na de aanbevelingen van de Test My Site tool op te volgen.

Alleen al door de bestandsgrootte van afbeeldingen op de site terug te brengen, werd de mobiele laadsnelheid van de bedrijfssite gereduceerd van 26 naar slechts 5 seconden. Dit laat zien dat een betere sitesnelheid er niet alleen voor zorgt dat je hoger in de zoekresultaten komt dan de concurrentie, maar dat het je ook helpt om meer bezoekers naar klanten te converteren. En dat is in het bijzonder voor eigenaren van webshops van groot belang.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top