Google verwijdert handig locatiefilter

Nog niet zo lang geleden was het mogelijk om zelf je fysieke locatie te bepalen in Google. De zoekmachine detecteerde je locatie weliswaar automatisch (op basis van je IP-adres of GPS-functie in je telefoon), maar dit kon je zelf aanpassen met behulp van het zogenaamde locatiefilter. Helaas heeft Google dit handige locatiefilter onlangs verwijderd.

Het locatiefilter had vele toepassingen. Webmasters die zich bezighouden met linkbuilding en zoekmachine marketing bijvoorbeeld, willen graag weten hoe hun website in de zoekresultaten wordt getoond op een andere locatie. Dit was eenvoudig uit te vinden via de knop ‘Zoekhulpmiddelen’, zoals te zien in de afbeelding hieronder:

Zoekhulpmiddelen in Google

Zoekhulpmiddelen in Google

Tip om het locatiefilter nog steeds te gebruiken

Nu Google het locatiefilter enkele dagen geleden heeft verwijderd, is er veel kritiek van ontevreden webmasters. Wat zij echter niet weten, is dat de functionaliteit van het locatiefilter via een trucje nog steeds benut kan worden.

Voeg aan je zoekopdracht in Google de volgende code toe: ‘&near=locatie’. Het woord locatie vervang je door de locatie die jij wilt gebruiken voor de zoekresultaten, zoals bijvoorbeeld Eindhoven: ‘&near=Eindhoven’.

Hieronder zie je twee afbeeldingen. In de eerste afbeelding zie je de zoekresultaten voor de zoekterm ‘bakkerij’, waarbij Google automatisch onze locatie in Enschede herkent. De zoekresultaten bevatten dus alleen websites die relevant zijn voor deze locatie.

In de tweede afbeelding zie je de zoekresultaten voor dezelfde zoekterm, maar dan met ‘&near=Eindhoven’ aan de zoekopdracht toegevoegd. Op deze manier krijgen we dezelfde zoekresultaten te zien als iemand die in Eindhoven woont.

Zoekopdracht 'bakkerij' leidt automatisch tot zoekresultaten in Enschede

Zoekopdracht ‘bakkerij’ leidt automatisch tot zoekresultaten in Enschede

‘&near=Eindhoven’ toevoegen resulteert in andere zoekresultaten

‘&near=Eindhoven’ toevoegen resulteert in andere zoekresultaten

Hoog in Google komen?

Webmasters die met hun website hoog in Google willen komen, moeten er rekening mee houden dat normale gebruikers de bovenstaande truc in Google niet zullen toepassen. Een gebruiker in Eindhoven die op zoek is naar een bakkerij, zal simpelweg zijn locatie aan de zoekopdracht toevoegen, zoals bijvoorbeeld: ‘bakkerij Eindhoven’. Het wordt daarom steeds belangrijker voor SEO-specialisten om zoektermen te targeten die ook plaatsnamen bevatten.

Belang van locatietargeting in Google Adwords neemt toe

Natuurlijk levert de zoekopdracht ‘bakkerij Eindhoven’ ook andere Adwords advertenties op dan een zoekopdracht waaraan ‘&near=Eindhoven’ is toegevoegd. Hieruit blijkt dat het belang van locatietargeting in Google Adwords steeds groter wordt. Webmasters doen er dan ook goed aan om zoektermen die zowel een zoekopdracht en locatie bevatten aan hun campagnes toe te voegen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top